Sistemul de educaţie, diagnosticat de peste 60.000 de elevi din România

cea mai mare.jpgStarea dezastruoasă a sălilor de clasă, costurile ”ascunse” ale educaţiei sau kilometrii parcurşi până la şcoală de copiii din mediul rural sunt câteva dintre problemele semnalate de cei 60.000 de elevi care au luat parte la ”Cea mai mare lecţie din lume”, organizată de Salvaţi Copiii România.

Elevii români s-au alăturat celor 15 milioane de colegi din lume, în cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie 2010, într-un efort comun de a atrage atenţia asupra importanţei de a asigura accesul nediscriminat la educaţie. În următoarea perioadă, reprezentanţii Guiness Book vor anunţa dacă s-a stabilit un nou record mondial pentru Cea mai mare lecţie din lume.

În cadrul lecţiei, elevii din România au făcut un diagnostic al sistemului românesc de educaţie din perspectiva lor şi au formulat problemele cu care ei se confruntă. Reprezentanţii Salvaţi Copiii au constatat că, în foarte multe cazuri, situaţia financiară precară a familiei împiedică accesul copiilor la educaţie. Cu toate că legea stipulează clar gratuitatea învăţământului de stat, în realitate există multe costuri ”ascunse”, pe care familia trebuie să le suporte (manuale, caiete, cretă, material de laborator, renovarea claselor, plata agenţilor de pază etc.).


Principala cauză a existenţei acestor costuri ”ascunse”, susţin reprezentanţii Salvaţi Copiii, o reprezintă subfinanţarea sistemului de învăţământ. ”Întrucât aceste costuri afectează grav egalitatea de şanse a copiilor care provin din familii defavorizate, Comitetul ONU pentru Drepturile Copiilor a recomandat României eliminarea acestora şi asigurarea gratuităţii şi obligativităţii învăţământului. În România, peste 350.000 de copii cu vârste între 0 si 14 ani sunt afectaţi de sărăcie, indică un studiu din 2009 al Băncii Mondiale şi Unicef”, precizează Salvaţi Copiii.


Potrivit statisticilor, în România 70.000 de copii sunt nevoiţi să muncească în loc să înveţe şi doar un sfert dintre copiii din mediul rural ajung să urmeze liceul. În acelaşi timp, fenomenul abandonului şcolar ia proporţii îngrijorătoare, rata acestuia triplându-se între anii 2000 şi 2007 (de la 0.6% în anul şcolar 2000/2001 la 1,9% în anul 2007/2008), conform Raportului asupra Sistemului naţional de învăţământ publicat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Lecţia pentru Toţi a fost organizată, în România, de ”Salvaţi Copiii” şi la ea au participat peste 350 de grădiniţe, şcoli primare şi gimnaziale, licee şi şcoli speciale din 160 de localităţi din România.


Organizaţia intenţionează să centralizeze răspunsurile copiilor iar apoi acestea să fie prezentate factorilor de decizie. ”Dreptul egal şi nediscriminatoriu la educaţie este un drept fundamental, fără de care şansa tuturor copiilor la un viitor onest este compromisă. Integrarea şcolară a copiilor din medii defavorizate, a celor cu nevoi speciale ori a celor aflaţi în situaţii problematice, cum ar fi copiii fără certificat de naştere, este una dintre priorităţile majore ale organizaţiei Salvaţi Copiii România.

Totodată însă, responsabilitatea este cu precădere a factorilor de decizie, motiv pentru care Salvaţi Copiii va sintetiza toate problemele semnalate de copii şi parinţi, pentru a le supune atenţiei autorităţilor”, a declarat, pentru AGERPRES, Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România. AGERPRES