Comunităţile locale, o posibilă soluţie pentru învăţământul simultan din județul Tulcea

Comunităţile locale pot fi soluţia pentru reducerea la maximum a numărului de şcoli în care se practică învăţământul simultan, o problemă pentru unităţile şcolare din judeţul Tulcea la care autorităţile caută de mai mulţi ani o soluţie.

Potrivit Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ), anul acesta în 54 din cele 171 de unităţi de învăţământ din judeţul Tulcea, elevii de clasa I învaţă în aceleaşi săli cu cei din clase mai mari, această situaţie fiind cauzată de numărul mic al elevilor.

“La început de an şcolar, am avut semnale din partea unui agent economic din Delta Dunării care dorea să plătească leafa unei profesoare, în condiţiile în care nu aveam cadru didactic pentru şase copii preşcolari. Fiindcă Rezervaţia este considerată o zonă defavorizată, ne-am permis să ne abatem de la lege şi am angajat o educatoare necalificată pentru copiii din Periprava”, a declarat inspectorul general al ISJ, Dumitru Damian.

În lipsa unei educatoare, cei şase preşcolari erau obligaţi să străbată zilnic 15 kilometri până la şcoala din satul CA Rosetti, drumul fiind dificil de parcurs pe timp de iarnă, dar şi atunci când plouă. “Comunităţile locale, părinţii sau agenţii economici, pot angaja, conform prevederilor legale, profesori pentru unităţile de învăţământ, sumele necesare plăţii lefurilor acestora urmând să fie virate din conturile primăriilor în cel al inspectoratului care, ulterior, va plăti unităţii de învăţământ salariul profesorului angajat. Acum însă, nu avem niciun asemenea caz”, a menţionat inspectorul general al ISJ, Dumitru Damian.

Acesta a mai spus că “oricât am vrea să încadrăm profesori ori să lăsăm copiii în clase pe an, ne lovim de costul per elev”, astfel încât în şcolile din judeţul Tulcea elevii de clasa I vor învăţa în aceleaşi săli cu cei de clase mai mari. “Deocamdată, aceasta este legea naţională a educaţiei nr 1 pe 2010 la care noi aşteptăm îmbunătăţiri în condiţiile în care sunt prevederi pentru care nu există norme metodologice”, a conchis inspectorul general al ISJ, Dumitru Damian.

Potrivit prevederilor legale în vigoare, în condiţiile în care există mai puţin de 12 elevi într-o clasă din ciclul primar şi gimnazial, aceştia pot fi adăugaţi unei efectivului de elevi dintr-o clasă superioară, dar din acelaşi ciclu de învăţământ.

Numărul unităţilor şcolilor în care se practică învăţământul simultan este mai mic decât cel din anul 2009, atunci când în aproape 70 de unităţi de învăţământ din judeţ elevii de clasa I învăţau în aceleaşi săli cu cei din clase mai mari, această scădere putând fi explicată şi prin comasarea şcolilor care a avut loc în ultimii ani. În Delta Dunării, învăţământul simultan nu se practică în unităţile şcolare din comuna Chilia Veche şi din oraşul Sulina. De-a lungul timpului, învăţământul simultan din şcolile din judeţul Tulcea a fost în atenţia tuturor conducerilor ISJ, printre soluţiile vehiculate de acestea fiind sistemul e-learning, dar şi Legea nr 1/2010. AGERPRES