In capitala Spaniei atentia este indreptata si spre educatia copiilor bolnavi

madrid.jpgIn perioada 20-27 martie, in cadrul proiectului ARION, finantat de CEDEFOP (agentie de proiecte si programe europene), s-a desfasurat vizita de studii avand ca tema modul in care comunitatea Madridului are grija de educatia si sanatatea copiilor bolnavi aflati la varsta de scolarizare

Proiectele de genul acesta fac parte din categoria Socrates-Programul transversal si sunt finantate de catre Uniunea Europeana, fiind concepute pentru a se realiza schimburi de experienta intre diferite tari europene, pe tema educatiei si a sistemului de invatamant din fiecare tara, de aceea mai poarta denumirea de “Vizite de studiu”.

Grantul se obtine pe baza unei candidaturi pe care solicitantul o depune la Agentia Nationala. Proiectul se desfasoara intr-o limba straina de larga circualtie: engleza, franceza sau germana. In acest proiect au participat 8 reprezentanti din tarile Europei: trei din Franta, doi din Grecia, trei din Italia si unul din Romania – Carmen Dimitriu, directorul Colegiului National “Mihail Sadoveanu” din Pascani.

Fiecare zi a cuprins un program de cel putin 8 ore de: vizite in scoli si spitale, sedinte de lucru ale grupului, prezentari facute de catre fiecare participant.

“Experienta a fost deosebit de interesanta. Am vazut cum aproape in toate tarile europene se acorda o atentie speciala pentru integrarea si socializarea copiilor care sunt bolnavi si fac tratamente la domiciliu sau in spitale, aplicandu-se programe prin care acestia sa nu abandoneze scoala si sa nu ramana in urma la invatatura. Se aloca foarte multe fonduri pentru a aplica aceste programe, fonduri care vin in principal de la comunitatea autonoma a Madridului, dar in toata Spania se aplica acest gen de programe”, a declarat Carmen Dimitru.

In timpul zilelor de program s-au vizitat cinci spitale si scolile infiintate pe langa acestea. Atentia indreptata spre copilul bolnav implica multi profesionisti care trebuie sa colaboreze intensiv: profesori, medici, psihologi, psihopedagogi. Totul se petrece in scopul de a face copilul cat mai fericit, de a-i alunga sentimentul de teama ca va ramane in afara celorlati, de a-i da incredere in sine, de a-l face sa se simta liber si nemarginalizat.

Programele cuprind in principal trei directii importante:

– SAED (Servicio de Appuyo Aducativo Domiciliario) – un serviciu de sprijin ce consta in predarea lectiilor la domiciliul copiilor bolnavi.

Profesorii SAED sunt special pregatiti si norma lor se constituie din orele pe care le presteaza la domiciliul elevului, in prezenta obligatorie a unui parinte sau a unei persoane cu drept legal ce reprezinta copilul. Scopul principal este sa se adaptaze la nevoile fiecarui copil caruia trebuie sa i se creeze impresia mereu ca are succes, ca poate, deoarece succesul il motiveaza. Se tine seama de faptul ca in orice moment comportamentul profesorului influenteaza elevul. Materiile de predare sunt adaptate nivelul fiecarui elev. Avand in vedere ca e vorba de elevi care au suferit accidente sau au boli cronice grave, o importanta deosebita o are modul in care profesorul e pregatit sa comunice cu acestia si sa le dea incredere.

– Scolile infiintate pe langa spitale au o deosebita importanta. Aici se dispune de toata dotarea necesara. Fieare profesor lucreaza cu un umar mic de elevi si salile sunt amenajate in mod cat mai atractiv. Paralel cu lectiile se fac activitati de joc, de socializare. Principalul obiectiv este sa faca atat copilul cat si parintele sa se simta mai bine, sa infrunte boala cu mai mult curaj, copilul sa nu fie izolat si sa nu se simta exclus din randul copiilor fara probleme. Activitatile de acest gen au un impact psihologic pozitiv asupra elevilor si parintilor, care sunt ajutati sa cunoasca mai bine nevoile copilului si sa stie cum sa procedeze. Avand in vedere ca impactul psihologic este puternic si asupra parintilor, in paralel se face terapie psihologica si consultanta cu parintii sau cu intreaga familie, pentru ca fiecare sa depaseasca mai bine starea indusa de boala unui membru al familiei.

– Un al treilea aspect consta in amenajarea unor spatii, sali destinate lucrului cu elevii, in spitalele de zi. Sunt spitale care primesc pacientii doar pe timpul zilei pentru tratament si pentru lectii, seara urmand ca acestia sa se intoarca la domiciliu. Salile sunt amenajate in mod cat mai atractiv, in functie de varstele elevilor. Un lucru deosebit mi s-a parut faptul ca se aplica, pe langa tratamentul medicamentos, metode alternative de terapie: Arto-Terapia. Prin dans, pictura, muzica, bricolaj, copiii sunt stimulati sa-si puna in valoare calitatile. De aceea salile din aceste spitale sunt spatii pe care elevii le prefera, unde sunt fericiti si se pot dezvolta. Dansul, teatrul, muzica sunt entru acesti copii forme de a invata, moduri de a explora lumea, forme de cunoastere.

“Toate aceste aspectgte nu se realizeaza la intamplare, ci sunt legiferate si bine precizate, asa incat sistemul functioneaza foarte bine. Asta s-a vazut si in discutiile cu parintii, deoarece reprezentantii tarilor europene au avut posibilitatea sa discute nu doar cu medici, profesori, psihologi, ci si cu parintii unor elevi care au povestit din experienta lor. Reprezentantii francezi au aratat ca au un sistem asemanator, dar a trebuit ca ei sa recunoasca faptul ca aici, in comunitatea Madridului / sistemul SAED functioneaza mai bine si ca e cu totul deosebita aceasta terapie prin arta.Un exemplu a fost trupa de Psicho-balet, alcatuita din copii si tineri cu sindromul Down. Evolutia acestora a constituit un moment emotionant. De asemenea, participantii au fost profund miscati atunci cand copiii le-au daruit desene sau alte lucruri realizate de ei, in timpul sederii in spital, sub indrumarea profesorilor”, mai spune Carmen Dimitriu, directorul Colegiului National “Mihail Sadoveanu” din Pascani.

Fiecare participant din tarile reprezentate a prezentat propriul sistem de invatamant si modul in care estereflectata tema proiectului in fiecare sistem. Intalnirile s-au desfasurat sub forma unor reale schimburi de experienta, fiecare preluand idei bune si aspecte din alte sisteme pentru a le disemina in propria comunitate.