Un număr de 200 de copii beneficiază de serviciile centrelor de abilitare şi suport educaţional

copii_serbare.jpgUn număr de 200 de copii din mediul rural beneficiază de serviciile oferite de cele patru centre de abilitare şi suport educaţional realizate în cadrul proiectului “Centre pentru copiii din mediul rural”, a declarat luni coordonatorul programului şi director al Fundaţiei de Abilitare “Speranţa”, Letiţia Baba.

Potrivit acesteia, cele patru centre oferă servicii de sprijin pentru copiii care întâmpină dificultăţi la şcoală, pentru copiii cu autism, sindrom Down, tulburări de comportament, care nu ştiu să scrie sau să citească.

“Cursurile sunt de adaptare. Am vrut să rămână în familie copiii şi să nu se mai deplaseze la şcolile speciale, care erau departe de ei. Serviciile pe care le poate oferi un centru sunt de evaluare şi intervenţie psihologică, servicii de terapie a tulburărilor de limbaj, servicii de educaţie remedială. Proiectul “Centre pentru copiii din mediul rural” răspunde nevoilor copiilor cu cerinţe speciale din mediul rural şi familiilor acestora care nu au acces la serviciile educative specializate de recuperare, sprijin educaţional şi consiliere pentru incluziunea lor şcolară efectivă. În astfel de centre lucrează logopezi, psihologi, profesori de sprijin şi chineto-terapeuţi pentru copiii cu deficienţe locomotorii”, a afirmat Baba în cadrul unei dezbateri.

Ea a spus că fundaţia pe care o conduce va mai înfiinţa două centre, în judeţul Argeş iar altul cel mai probabil la Galaţi, de serviciile cărora vor beneficia aproximativ 80 de copii.
Coordonatorul de proiect a precizat că va face MECTS o propunere de proiect de metodologie pentru înfiinţarea de astfel de centre.

“Vrem ca aceste centre să fie formate pe baza unui cadru legislativ şi a unei metodologii, pentru ca atunci când cineva doreşte, să poată să realizeze astfel de centre. Metodologia este deja în dezbatere pe site-ul fundaţiei. După aceea o vom propune MECTS”, a mai spus Baba, care a precizat că proiectul al cărui coordonator este are susţinerea MECTS.

La rândul său, conducătorul de programe în cadrul Open Society Foundation, Raluca Bunea, a precizat că după adoptarea de către MECTS a metodologiei proiectul se va extinde la nivel naţional. “Ceea ce a fost la început o idee acum se va extinde la nivel naţional”, a spus Bunea.

Directorul în cadrul MECTS Mihaela Tania Sandu a salutat existenţa unui astfel de program şi a afirmat că acesta răspunde nevoilor sistemului educaţional. Potrivit metodologiei propuse de Fundaţia “Speranţa” centrele vor fi entităţi care vor aparţine comunităţii rurale, înfiinţate cu scopul asigurării unor servicii de sprijin, consiliere şi terapii pentru acei copii şi tineri care se află în situaţii de dificultate temporară sau permanentă din punct de vedere educaţional, emoţional sau psihologic, dificultăţi manifestate distinct sau manifestate asociat.

Centrele sunt destinate preşcolarilor, elevilor din învăţământul primar şi gimnazial, copiilor aflaţi în situaţie de abandon şcolar, copiilor şi tinerilor care nu au frecventat niciodată o formă de învăţământ. Totodată, centrele se vor înfiinţa şi funcţiona ca entităţi fără personalitate juridică, în cadrul unei unităţi de învăţământ.

Potrivit metodologiei propuse, centrele ar putea fi înfiinţate de unităţile de învăţământ, inspectoratele şcolare, primării, consilii locale, organizaţii neguvernamentale care au în statut prevederi care să le permită desfăşurarea unor activităţi cu copiii şi tinerii.

De asemenea, centrele s-ar putea înfiinţa la orice dată, pe tot parcursul anului şcolar şi funcţionează atâta timp cât există copii/tineri care au nevoie de serviciile acestora.
Fundaţia de Abilitare “Speranţa” a organizat luni o conferinţă naţională referitoare la copiii cu dizabilităţi din mediul rural şi dreptul la educaţie. AGERPRES