Mihnea Costoiu: “Universităţile care nu reuşesc să aibă standarde de calitate nu vor supravieţui”

costoiu_mihnea1.jpgUniversităţile care nu reuşesc să aibă standarde de calitate nu vor supravieţui, a declarat miercuri ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Mihnea Costoiu, cu prilejul deschiderii anului universitar 2014-2015 la Universitatea Politehnica din Bucureşti. “Este important să avem programe de calitate, studenţi care trec printr-un filtru serios, aşa cum este examenul de bacalaureat, decât să avem orice fel de studenţi. Din acest motiv, continuăm serios realizarea examenului de bacalaureat şi în acelaşi timp încercăm să curăţăm tot ceea ce înseamnă mediul universitar”, a afirmat ministrul.

Potrivit acestuia, anul universitar 2014-2015 începe cu 320 de programe de studii mai puţin faţă de anul trecut. “Anul acesta începe cu mai puţin de 320 de programe de studii faţă de anul trecut, ceea ce înseamnă 12% din oferta educaţională a universităţilor din România. Este cea mai mare curăţenie de după 1989 şi vom continua această curăţenie în acest an universitar. Este mult mai important să avem program de calitatea decât studenţi care nu beneficiază de program de calitate sau care nu au pregătirea necesară. Acest lucru este în defavoarea universităţilor neserioase, private sau de stat, nu contează, universităţile care nu reuşesc să aibă standarde de calitate nu vor supravieţui. Sunt un susţinător al calităţii, al autonomiei universitare. Universităţile trebuie să îşi decidă soarta în condiţiile respectării calităţii”, a precizat Costoiu.

Referindu-se la colegii, ministrul a subliniat că nu se pune problema echivalării anului I din şcoala postliceală cu anul I de facultate. “Nu se pune problema echivalării, noţiunea de echivalare nu există în lege. Legea educaţiei naţionale adoptată în 2011 spune că se pot recunoaşte creditele absolvenţilor de colegiu cu diplomă de bacalaureat în universităţi pe baza unei metodologii aprobate de senatul universitar. Este vorba de textul din Legea 1 adoptată în 2011. În momentul recunoaşterii creditelor trebuie să fie comparate cele două planuri de învăţământ: din învăţământul postliceal cu planul de învăţământ de la universităţi. Planul de învăţământ aprobat pentru învăţământul postliceal nu are nicio legătură sau foarte puţină legătură cu planul de învăţământ de la universităţi care sunt trecute prin filtru ARACIS. Estimăm că se pot face recunoaşteri undeva între 10-16-17% din curriculum din şcoala postliceală. Este o recunoaştere de credite punctuală pe una sau două materii. Nu vorbim de echivalare. Cine vorbeşte că echivalează studiile din anul I de postliceală cu anul I de facultate îi înşală pe studenţi şi nu le dă decât iluzii false. Nu se pune pune problema unei echivalări”, a subliniat Costoiu. AGERPRES