Conferinta Internationala la Universitatea Politehnica Bucuresti

univ_politehnica_buc_.jpgUn numar de 40 specialisti renumiti din 12 tari participa, in perioada 23-25 octombrie, la Conferinta Internationala “Transportation and Land Use Interaction 2008”, organizata de Universitatea Politehnica din Bucuresti sub egida Academiei de Stiinte Tehnice din Romania, in colaborare cu Universitatea de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu” si cu Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti.

Evenimentul care reuneste ingineri de diverse specializari, arhitecti, urbanisti, geografi, biologi, sociologi, economisti, matematicieni din Romania, Australia, Austria, Belgia, Bulgaria, Canada, Cehia, Croatia, Germania, Polonia, Portugalia isi propune sa aduca un plus de cunoastere in deslusirea interdependentelor dintre utilizarea terenului si transporturi si sa identifice directii de actiune in contextul Europei largite si al globalizarii sau chiar al erei postpetrol.

“Utilizatorii obisnuiti, cetatenii obisnuiti nu vad in oras decat efectele unei proaste corelatii dintre amenajarea teritoriului si transporturi”, a declarat, cu prilejul deschiderii oficiale a evenimentului, presedintele comitetului de organizare al conferintei, Mihaela Popa. In opinia sa, orice activitate desfasurata sau care urmeaza sa fie implantata intr-un spatiu oarecare, in oras sau in afara lui, trebuie sa aiba o planificare adecvata unui plan initial strategic care sa contina in primul rand tipul de sistem de transport pe care se doreste sa fie dezvoltat.

“Fara sa gandim impreuna cei care vor sa deschida afacerea undeva, sa ocupe un spatiu cu o activitate de orice natura ar fi ea, impreuna cu cel care stie sa planifice sistemul de transport care sa deserveasca acea zona nu o sa se rezolve congestia. Pentru ca nepunand la dispozitie transportul adecvat, omul apeleaza la automobilul personal. Daca insa dezvoltam doar o functiune in acea zona, dezvoltam un cartier de locuinte si numai de locuinte intr-o suburbie, atunci vom obliga pe toti utilizatorii sa foloseasca automobilul pentru a ajunge in oras pentru ca alte facilitati acolo nu are”, a explicat Popa.

Totodata, zonele, dupa cum sustine organizatorul, trebuie sa fie multifunctionale si sa aiba la dispozitie sistemul de transport adecvat si mai ales sa ofere alternative pentru ca altfel “lumea nu are ce sa faca” si mobilitatea este ingradita. “Este necesara interactiunea intre sistemul de urbanism si sistemul de transport, o planificare integrata, complexa unde trebuie sa participe tot felul de specialisti”, a concluzionat Popa.

La randul sau, prorectorul stiintific al Universitatii Bucuresti, Serban Raicu, a fost de parere ca trebuie gasit echilibrul dinamic intre amenajarea teritoriului, urbanism si sistemul de transport (destinat sa asigure nevoile de mobilitate ale populatiei si de transfer al bunurilor) sa se acutizeze si sa-si sporeasca aria de cuprindere. “Daca problematica “dezvoltarii durabile”, desi nu produce efectele scontate este frecvent invocata ca o necesitate, atunci articularea intre “amenajarea teritoriului, urbanism si transporturi” este adesea departe chiar de a fi inteleasa si cu atat mai departe de a fi transformata in actiune responsabila”, a spus prorectorul.

Potrivit acestuia, infrastructura feroviara este in stare jalnica (viteze scazute, restrictii de viteza din ce in ce mai numeroase, lucrari care nu se mai termina), statiile de cale ferata prost intretinute sau dezafectate, drumurile suprasolicitate si nesigure, cartierele rezidentiale monofunctionale (Baneasa, Mogosoaia, Prelungirea Ghencea etc.), nedeservite de infrastructuri de mare capacitate, pentru care nevoile de mobilitate sunt satisfacute in exclusivitate de autoturismele personale cu grad redus de ocupare.

Prorectorul sustine ca in ultimii ani s-a accentuat decalajul din domeniul infrastructurilor de transport din Romania fata de tarile UE si chiar fata de alte tari din zona de est a Europei. Serban Raicu a aratat ca fata “de ramanerile in urma atat de ingrijoratoare”, Conferinta Internationala “Transportation and Land Use Interaction 2008”, indiferent de nivelul stiintific al comunicarilor si de pertinenta dezbaterilor nu poate depasi cadrul unui inceput care trebuie continuat prin cercetari pluri-disciplinare sau chiar inter si transdisciplinare in care stiintele umane si sociale, stiintele exacte, cercetarile tehnologice si experimentale trebuie sa-si dea pe mai departe “intalnire pe taramul cercetarii racordate la nevoile societatii”.

In primele doua zile ale conferintei au fost prezentate lucrari si referate, iar in cea de-a treia zi in cadrul unei mese rotunde au fost trase concluziile discutiilor. Lucrarile cele mai bune ale conferintei vor fi publicate in reviste stiintifice.