Profesorii considera ca in Romania scoala este una cu o performanta medie

Mai mult de doua treimi dintre profesori considera ca scoala romaneasca este in general una cu o performanta medie, doar 14% spun ca este performanta, in timp ce 16% sunt de parere ca are o performanta scazuta, iar 1% ca este neperformanta, potrivit unui studiu realizat de Centrul Educatia 2000+ si UNICEF Romania.

Aproape trei sferturi dintre profesori, reprezentand 71%, spun ca, daca ar fi sa o ia de la capat, aceeasi meserie si-ar alege. 96% dintre profesori apreciaza propriul efort ca fiind mare sau foarte mare, iar 98% considera ca beneficiile sunt mici sau foarte mici.

Aproape trei sferturi dintre cadrele didactice, respectiv 70%, care au raspuns chestionarelor considera ca este foarte importanta pregatirea solida de specialitate, 61% ca este foarte importanta pregatirea psihopedagogica si metodica, 70% dragostea pentru copii, 52% capacitatea de formare si dezvoltare profesionala continua. Un procent de 75% cred ca vocatia este foarte importanta, iar 27% experienta la catedra.

In proportie de 52% cadrele didactice sunt percepute de ceilalti membri ai societatii mai degraba negativ, 8% deloc apreciate, 37% mai degraba pozitiv, 4% foarte bine apreciate, percepute pozitiv. Studiul releva ca 62% dintre repondeti considera ca actuala perceptie asupra cadrelor din educatie este cauzata de imaginea generala pe care o are educatia si interesul scazut al oamenilor pentru aceasta.

35% considera dintre cei intervievati cred ca un profesor ideal trebuie sa fie bine pregatit profesional, 14% sa aiba har, chemare, vocatie, 12% sa fie un bun pedagog, 9% sa aiba rabdare si calm, 5% corectitudine, 5% dragoste de copii, 5% inteligenta, 5% abilitati de comunicare, 2% toleranta, 2% munca si perseverenta, 1% sa fie un bun organizator, 1% sa aiba deschidere la nou.

Potrivit studiului, cadrele didactice nu au o viziune consolidata asupra meseriei de profesor ca activitate profesionala, activitatea profesorului fiind foarte mult legata de modelarea elevilor, de impactul formativ direct asupra acestora si mai putin de sprijin si facilitare pentru dezvoltarea autonoma. Studiul “Scoala asa cum este” s-a desfasurat in perioada decembrie 2007-septembrie 2008 in cate patru scoli din judetele Dambovita, Giurgiu, Mures, Prahova si Municipiul Bucuresti, pe un esantion de 500 de profesori. Proiectul a constat in realizarea unor microanalize ale portretelor elevilor si cadrelor didactice, precum si a interactiunilor dintre acestia desfasurate in scoala reala.