Consortiul “Universitaria” doreste ierarhizarea universitatilor

Reprezentantii Consortiului “Universitaria” considera ca este necesara diversificarea si ierarhizarea universitatilor din Romania sub aspectul functiilor, fapt care ar implica si o finantare diferentiata a institutiilor de invatamant superior.

Totodata, “Universitaria” pledeaza pentru marirea alocarii bugetare per student si pentru diferentierea salariala in functie de performantele in cercetarea stiintifica intreprinsa de fiecare cadru universitar, dar si pentru trecerea la bugete bi sau multianuale in universitatile de prim-plan si apropierea de scara 1:4 in salarizarea personalului didactic din invatamantul universitar, ridicand nivelul de salarizare a asistentilor si lectorilor.

Din Consortiul “Universitaria”, infiintat in 1995, fac parte patru universitati de traditie – Universitatea “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timisoara, Universitatea din Bucuresti si Universitatea “Al. I. Cuza” din Iasi. Rectorul Universitatii “Babes-Bolyai”, prof. univ. dr. Andrei Marga, a declarat ca la reuniunea Consortiului, care a avut loc sambata si duminica la universitatea din Cluj-Napoca, au participat rectorii si prorectorii universitatilor membre. Acestia au dezbatut probleme importante privind continuarea reformei in invatamantul universitar romanesc – precum noua reglementare a studiilor de doctorat, innoirea specializarilor si perspectivele dublei specializari, competitivitatea universitara si pozitia universitatilor romanesti in clasamentele internationale -, dar si privind finantarea invatamantului superior si politicile salariale.

In acest context, Consortiul “Universitaria” sustine nevoia schimbarii neintarziate a reglementarilor studiilor doctorale din Romania si propune dezvoltarea “scolilor doctorale” spre “programe doctorale”, in paralel cu reexaminarea duratei studiilor de doctorat prevazute de legislatia actuala. Totodata, “Universitaria” solicita elaborarea neintarziata, in Romania, a unei legislatii moderne a educatiei permanente (Lifelong Learning) si preluarea acestei componente a educatiei de catre universitati si Ministerul Educatiei. Consortiul se pronunta, de asemenea, in favoarea reexaminarii, de catre autoritatea nationala, a cadrului specializarilor universitare, astfel incat acesta sa fie pus in acord cu reperele europene, cu nevoile resimtite pe piata muncii si cu aspiratiile noilor generatii de studenti.