Elevii vor fi testati la fiecare inceput de an scolar

sala_clasa_.jpgElevii vor fi testati la inceputul anului scolar pe baza unor subiecte formulate la nivel national, rezultatele testelor reprezentand un punct de plecare pentru evaluarea ulterioara, interna si externa, potrivit unui proiect la Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, lansat in dezbatere publica.

Rolul inspectoratelor scolare se va limita la controlul calitatii procesului didactic prin inspectii scolare la clasa si testari periodice, sustine MECT. Conform propunerii ministerului, un nou sistem de evaluare va trebui sa aiba in vedere, in primul rand, performanta realizata in clasa, iar evaluarea cadrelor didactice va trebui sa porneasca de la progresul scolar.

Schimbarea modului actual de evaluare va presupune modificari concomitente si in celelalte componente ale sistemului educational: managementul unitatilor de invatamant, salarizare diferentiata, rolul si structura inspectoratelor scolare si ale consiliilor de administratie, accesul la gradele didactice. Potrivit proiectului in sistemul de evaluare, responsabilitatea va reveni directorului, dar nu si puterea de decizie, deoarece “reformarea evaluarii presupune atribuirea deciziei celui care are si responsabilitatea”.

“Evaluarea cadrelor didactice trebuie sa tina seama nu numai de identitatea profesionala a evaluatului, ci si de cea a evaluatorilor. Pentru ca in evaluare intervin mai multi evaluatori, coordonarea interventiilor si interpretarea rezultatelor trebuie sa fie atributul directorului. Consiliul de administratie va incheia un contract cu directorul, in care vor fi stipulate atributiile acestuia pe perioada mandatului”, precizeaza MECT.

Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului a propus Inspectoratelor Scolare Judetene organizarea de dezbateri privind implementarea a patru criterii principale prin care sa poata fi evaluata performanta didactica, a declarat purtatorul de cuvant al ministerului, Mirabela Amarandei. Potrivit acesteia, criteriile propuse de MECT sunt de masurare a progresului scolar, criterii privind implicarea cadrelor didactice in institutia din care fac parte, criterii privind atractivitatea cadrului didactic din perspectiva elevilor, parintilor si a comunitatii, criterii in ceea ce priveste dezvoltarea profesionala a cadrului didactic si impactul acestuia asupra progresului scolar al elevului si a performantei institutionale. In acest sens, MECT a trimis o nota catre inspectorate sa dezbata public setul de criterii si principii care sa stea la baza evaluarii performantei didactice, in vederea definirii unei componente variabile salariului cadrelor didactice.

Totodata, ministerul a cerut nota inspectoratelor scolare sa popularizeze criteriile si principiile de performanta la nivelul fiecarei scoli prin organizarea de dezbateri pe aceasta tema la care sa participe si reprezentanti ai Federatiilor sindicale. Propunerile rezultate din urma dezbaterilor vor trebui inaintate Ministerului Educatiei pana la data de 28 noiembrie 2008. La finalul dezbaterilor din judete si din municipiul Bucuresti, MECT va organiza o ampla dezbatere la care vor participa si inspectori scolari generali.