Editorii de carte scoala solicita adoptarea unei strategii nationale in domeniul manualelor

uer_logo.jpgReprezentantii Uniunii Editorilor din Romania (UER) care asigura peste 80% din productia si difuzarea de carte scolara, s-au reunit in zilele de 13-14 februarie la Cheia (Jud. Prahova), pentru a analiza efectele crizei in domeniul cartii, manualelor.

Intalnirea a reprezentat cea de-a doua editie a Colocviilor de iarna ale UER.

Concluziile analizei au fost prezentate de reprezentantii UER si se remarca prin duritate. Editorii din Romasnia sint de parere ca exista o criza a culturii scrise de aproape 20 ani care, conform statisticilor, situeaza Romania printre ultimele tari din Europa atat in privinta lecturii, cat si a productiei de carte. An de an se produc si se vand tot mai putine carti, iar achizitiile statului si programul de 100 Euro pentru profesori nu au reusit decat in mica masura sa contribuie la dinamizarea sectorului.

De asemeni, piata de carte si manuale scolare, evaluata la aproximativ 80 milioane euro, o cifra de patru ori mai mica decat cea a Ungariei, va continua sa scada cu peste 30-40% in 2009. Uniunea Editorilor din Romania este ingrijorata ca diminuarea vanzarilor cu peste 30% in ianuarie 2009 fata de aceeasi perioada a anului trecut, reducerea drastica de catre ministerele culturii si educatiei a bugetelor destinate achizitionarii de carti si publicatii dar si incertitudinea asupra programelor de sprijin gen „100 euro pentru profesori” va conduce la recesiune in domeniu. Editorii vor fi obligati sa adopte masuri anti-criza menite sa le asigure supravietuirea: scaderea planurilor editoriale cu 35-40%, reducerea personalului cu 10-25%, asigurarea unui management strict al resurselor umane, materiale si financiare.

Mihai Penescu, Presedintele UER este convins ca „de departe, situatia cea mai grava este in privinta productiei de manuale, care se afla de 18 ani in pericol datorita incapacitatii Ministerului Educatiei de a asigura calendare pe termen lung si un cadru stimulativ editarii manualelor de calitate, precum si de a le achizitiona la preturi juste si echitabile. Astfel, datorita bugetului anual alocat, de aproximativ 6 milioane Euro, adica 2,3 Euro/elev pentru toate manualele si a mecanismului de achizitie care incurajeaza licitarea pretului sub cheltuielile de productie, s-a ajuns ca manuale de peste 100 pagini color sa coste in medie 2,5 lei, ceea ce nu acopera nici valoarea tiparului. Nu mai vorbim aici de plata drepturile de autor, tehnoredactare, grafica, redactare, corectura sau transportul lor la inspectorate.”

Concluzia intalnirii de la Cheia a fost ca editurile de carte scolara nu mai pot, in aceste conditii, sa subventioneze productia de manuale. Chiar daca nu doresc sa paraseasca profilul, deoarece au investit resurse financiare si personal calificat devenind veritabile centre de cercetare in educatie, editorii sunt convinsi ca va exista, mai ales in contextul colaborarii anuntate dintre MECI si Banca mondiala privind asigurarea calitatii invatamantului preuniversitar, o cale prin care munca lor si a autorilor sa fie rasplatita la adevarata valoare, asa cum se intampla in toate tarile Uniunii Europene.

Pentru a incerca sa gaseasca o solutie editorii de manuale solicita o intalnire cu ministerul educatiei si convocarea de urgenta a Comisiei Consultative de profil, pentru a se adopta o strategie in domeniu, un calendar minim de 5 ani, precum si o metodologie care, in conditiile reformei si descentralizarii anuntate, sa desparta evaluarea continutului de achizitie, construindu-se o piata libera, concurentiala si competitiva, la nivelul standardelor si realitatilor europene. In acest fel, editorii de carte sunt convinsi ca subventia bugetara va asigura o reala protectie sociala celor care au nevoie de ea, iar comunitatea, profesorii si parintii vor putea alege manuale adecvate pregatirii si strategiei educationale.