Traian Basescu este nemultumit ca nici in acest an universitatile romanesti nu au intrat in top 500

traian-basescu3.jpgLipsa de competitivitate si de reprezentativitate a invatamantului superior romanesc, decredibilizarea diplomelor si a doctoratelor au fost remarcate, sambata, de catre presedintele Traian Basescu, prezent la cea de-a doua editie a Congresului Studentilor din Romania.

“Una din marile probleme pe care le are educatia romaneasca si, daca ati privit la clasificarile pe anul 2009, avem aceasta confirmare, este lipsa de competitivitate. Nu avem nicio universitate romaneasca in primele 500 de universitati, situatie care era valabila si in 2007. Doar Universitatea Bucuresti este undeva dupa primele 500 de universitati (…), ceea ce este extrem de clar ca oglinda a sistemului de invatamant superior din Romania”, a spus el.

Basescu a observat insa ca tari precum Ungaria, Polonia sau Federatia Rusa au cel putin 2-3 universitati in top 500, dar si faptul ca foarte putini profesori universitari romani publica in reviste de specialitate prestigioase. “Doar sporadic un efort individual al unui profesor sau al altuia face sa mai apara si un nume romanesc, iar aceasta este una din realitatile care imping universitatile romanesti foarte jos in clasamentele internationale”, a subliniat el.

Pe de alta parte, seful statului a remarcat lipsa de reprezentativitate a invatamantului romanesc superior, evidentiind ca un copil nascut in mediul rural are sanse de cinci ori mai mici decat unul de la oras sa ajunga la facultate. “Din acest punct de vedere este clar ca sistemul educational romanesc este el insusi un generator de lipsa de reprezentativitate. Nu putem spune ca cei nascuti in mediul rural sunt din punct de vedere al inteligentei sub cei nascuti la oras, dar e vorba de lipsa de sanse”, a afirmat el.

Basescu a adaugat ca un alt element care caracterizeaza invatamantul superior romanesc este decredibilizarea diplomelor si a doctoratelor. “Chiar anchetele care se desfasoara acum cu privire la legalitatea obtinerii unor diplome sau titluri de doctori sunt reprezentative din acest punct de vedere”, a punctat el. De asemenea, seful statului a apreciat ca un alt aspect negativ este abordarea legata de cantitate si nu neaparat de calitate in ce priveste pregatirea studentilor. “Nu vreau sa supar studentii de la ASE, spre exemplu, dar in timp ce anul trecut ASE oferea 5.000 de locuri pentru tineri studenti – oare de unde peste noapte dascali pregatiti sa predea la 5.000 de tineri care intra in anul I la ASE ? La Londra, la Lodon School of Economics erau doar 1.200 de locuri”, a declarat Basescu.

Referindu-se la elementele pozitive din sistemul de invatamant superior, el a observat cresterea mobilitatii, in conditiile in care programul Erasmus a permis unor mii de studenti sa studieze la univeristati din Europa, dar si ca in ultimii ani a avut loc reorganizarea specializarilor universitare, lucru realizat preponderent in cooperare cu mari societati comerciale care aveau nevoie de forta de munca inalt calificata. El a vorbit de asemenea despre elementele de reforma propuse in proiectele elaborate de comisia prezidentiala referitor la invatamantul superior: cresterea autonomiei universitare, partajarea intre executivul universitatii si senatul acesteia, infiintarea functiei de student cancelar, credite garantate de stat pe timpul scolarizarii pentru studenti, flexibilizarea programelor de studii, transformarea universitatilor in puternice centre de cercetare, pedepsirea severa a plagiatului.