Universitatea din Bucuresti: studentii sunt in centrul atentiei

univ_buc_intreaga.jpgAtenta la modificarile structurale ce amprenteaza societatea globalizarii spre care ne indreptam, mutatiile ce au loc ciclic in sistemul de invatamint si, nu in ultimul rind, declinul tot mai pronuntat al curbei demografice, Universitatea din Bucuresti a infiintat cu 12 ani in urma, pe baza unui program Tempus, Centrul de Informare, Orientare si Consiliere Profesionala.

Intre atributiile care i-au conturat si statornicit prezenta in viata celei mai vechi insitutii bucurestene de invatamint superior, am numit aici Universitatea din Bucuresti, se afla: activitati de informare a candidatilor la examenul de admitere; activitati de orientare si consiliere in cariera, dar si de traning-uri de genul “In cautarea propriei cariere”; de informare cu privire la sistemul de credite, asistarea studentilor in conceperea de CV-uri si scrisori de intentie; consiliere vocationala prin mijloace de testare psihologica; elaborarea de teste de interese, aptitudini (Chestionar de interese Holland, Indicatorul de tipologie Myers-Briggs-MBT, bateria de aptitudini cognitive BTPAC).

Biroul de servicii pentru studenti, ce functioneaza in cadrul Centrului, deruleaza si alte programe de interes cum ar fi Programul de integrare sociala a studentilor (atit pentru romani, cit si pentru cei inclusi in programul Erasmus). Pe agenda CIOCP sunt inscrise, deasemenea, si alte actiuni destinate studentilor intre care: derularea unui set de proiecte in parteneriat cu institutii publice si private in interesul studentilor; derularea unor programe in vederea plasarii studentilor pe piata fortei de munca. Din aceasta sumara enumerare a procuparilor constante ale Centrului nu poate lipsi organizarea traditionala a Tirgului educatiei, ajuns anul acesta la a X-a editie, a altor expozitii de nivel national si international de prezentare a UB, editarea brosurii “Admiterea…”, elaborarea altor brosuri, pliante, precum si alte materiale de promovare a facultatilor si Universitatii. La un alt palier se afla editarea unor brosuri de genul “Cum sa obtii mai usor o slujba” , sau “Ghidul cautatorului de job-uri”…

Un loc distinct l-au constituit cercetarile in rindul absolventilor de liceu care au evidentiat ca, de cele mai multe ori, alegerea unei facultati se face la intimplare ceea ce conduce ulterior la inadaptare, la schimbarea profesiei cu consecinte neplacute asupra echilibrului psihic al tinerilor. Aceste constatari au determinat efectuarea unei ample cercetari asupra optiunilor profesionale ale candidatilor la admitere in Universitatea din Bucuresti. Studiul a pus un accent deosebit asupra gradului de informare cu privire la oferta educationala a UB, reprezentarile pe care le au tinerii asupra specializarii pe care si-o aleg.

Cercetarea a evidentiat carente in modalitatile de informare a candidatilor care, de cele mai multe ori, sunt destul de reduse, de incomplete. Au fost decelate cauzele indeobste cunoscute de cei care ar trebui sa faca in licee o eficienta orientare scolara si profesionala. Evidentierea lor, a permis Centrului nostru crearea unui set de actiuni si interventii active pe care personalul CIOCP le-au derulat pe parcursul ultimilor ani in foarte multe licee din Capitala si din tara, insistindu-se asupra valorilor ce definesc identitatea fiecarei persoane si asupra aspectelor asupra carora trebuie sa insiste constructia proiectelor scolare si profesionale in perspectiva constructiei unui viabil proiect de viata. Aici s-a avut in vedere capacitatea educatorilor de a-i ajuta pe tineri sa-si descopere singuri valorile, preferintele, interesele, domeniile de reusita.

Toate aceste demersuri au condus la elaborarea altor actiuni adecvate pentru o cit mai buna promovare a UB in rindul viitorilor absolventi de liceu. Raspunsurile liceenilor au evidentiat dorinta acestora pentru o cit mai complexa informare prealabila asupra domeniilor de studiu si specializarilor existente la nivel universitar ceea ce conduce la diminuarea unui esec ulterior atit la admitere cit, mai ales, in viata ulterioara si, nu in ultimul rind, reducerea considerabila a costurilor personale legate de admiterea in facultate. Iar impactul demersului facut de colectivul CIOCP prin amplele actiuni de informare desfasurate in licee este evidentiat de rezultatul amplului sondaj efectuat pe 2000 de repondenti care au ales sa urmeze cursurile UB: 94% au motivat ca optiunea s-a datorat unei bune informari primite inainte de admitere; 40% au mentionat ca actiunile CIOCP au fost esentiale in alegerea lor, iar 43% au definit eforturile noastre ca fiind foarte bune; mai mult, 73% au precizat ca optiunea lor a fost determinata de organizarea unei campanii de prezentare a ofertei educationale desfasurata de colectivul Centrului nostru ceea ce a determinat ca 51% dintre absolventi sa aiba ca unica optiune UB; 63% au ales institutia noastra pentru ca diversitatea specializarilor ce pot fi insusite aici corespund intereselor si aptitudinilor personale, in timp ce 14% ne-au preferat datorita prestigiului UB; un alt aspect ce nu poate fi neglijat este faptul ca 12% provin din mediul rural …

Odata deveniti studenti, CIOCP si-a schimbat registrul actiunilor, desfasurind alt gen de actiuni, multe dintre acestea fiind mentionate la inceputul acestor rinduri. Efortul CIOCP de interventie activa in formarea ulterioara a celor aflati in amfiteatre este inspirat completat de activitatile initiate de Team Work.

Asociatia Team Work este o organizatie nonguvernamentala ce si-a inceput activitatea in noiembrie 2002. Ea functioneaza pe principiul organizarii unei firme, prin departamente coordonate si compuse din studenti, fiecare dintre ele avind propriile proiecte in desfasurare: Resurse umane – Comunicare – Cercetare – Relatii Internationale – Training – Scoala Team Work.

Obiectivele sale vizeaza promovarea in rindul studentilor a unei atitudini pozitive fata de voluntariat si munca in echipa, familiarizarea studentilor cu diverse medii organizationale prin desfasurarea de proiecte, valorizarea practica a cunostintelor teoretice ale studentilor.

Team Work pretuieste ca valori de baza profesionalismul – pentru ca studentii pot fi foarte buni profesionisti; lucrul in echipa – pentru ca numai asa se construiesc marile succese; voluntariatul – pentru ca oamenii de calitate pot da totul fara a cere nimic.

Totul a pornit de la o constatare aparent banala: de foarte multe ori absolventii de facultate nu au experienta necesara pentru a raspunde cerintelor pietei. Exista o incompatibilitate aparenta intre ceea ce pretind angajatorii de la un om la inceput de drum si ceea ce poate sa ofere acesta in raport cu timpul pe care poate sa-l aloce unor experiente practice in perioada facultatii. Team Work vine sa umple acest gol, sa ofere contexte in care studentii pot completa pregatirea academica printr-o pregatire practica .

Prin implicarea in diverse proiecte, studentii dobindesc expertiza in domeniile lor de interes, iar daca au calitati de leadership pot sa coordoneze proiecte sau departamente. In acest fel Team Work devine o adevarata scoala de management. Din momentul infiintarii si pina in prezent Asociatia Team Work a numarat in total aproximativ 370 de membri activi, cu o durata medie de activitate de 2 ani. De asemenea un numar de aproximativ 2.000 de studenti au desfasurat diverse colaborari in cadrul proiectelor realizate de asociatie. Dintre studentii care au fost membri Team Work numerosi au cariere de succes in sectorul economic, acoperind o gama extinsa de domenii si companii (Vodafone, Danone, Gfk, Ipsos, Ogilvy PR, HP samd). De asemenea, printre alumni Team Work se numara si 10 doctoranzi in cadrul Universitatii din Bucuresti.

Din cele aproape 30 de actiuni de mare anvergura, Amfiteatrul Deschis este un proiect ce dureaza din 2002. El a pornit de la modelul intalnirilor din perioada interbelica, dintre personalitati ale vremii si studenti. Profesori, oameni de cultura si de afaceri din diferite domenii isi impartasesc, in cadrul unor discutii libere cu studentii, experienta lor profesionala si de viata.

De-a lungul timpului, editiile Amfiteatrului Deschis au evoluat conform necesitatilor publicului sau tinta, studentii. In perioada 2002 – 2005, proiectul a fost centrat pe intalniri cu reprezentanti din mediul de afaceri, care au impartasit participantilor din experienta si experientele lor profesionale. In perioada 2006 – 2008, invitatii Amfiteatrului Deschis Team Work au provenit din mediul cultural si artistic, aducind in fata studentilor modele umane atat de necesare intr-un context cultural ce isi stabileste tot mai greu valorile. La Amfiteatrul deschis Team Work au participat pana in prezent aproximativ 4.500 de persoane.

In cadrul Asociatiei Team Work un rol central este jucat de training-uri, acestea fiind focalizate in special pe dezvoltare de soft-skills. Scopul derularii acestor sesiuni de educatie non-formala este acela de a creste potentialul de angajare al studentilor in momentul intrarii pe piata muncii si de a oferi firmelor o alta imagine decat cea deja impamintenita, conform careia invatamintul romanesc nu mai pregateste studentii pentru “viata reala din companii”. Prin formarea permanenta a studentilor, cunostintele teoretice pot fi dublate cu succes prin competente transversale, iar acesta este obiectivul major al training-urilor desfasurate de Team Work.

In prezent, Asociatia este preocupata de dezvoltarea unor ample programe de training destinate studentilor, programe ce se pot realiza, personalizat, pentru fiecare facultate, in functie de abilitatile ce trebuie dezvoltate in ceea ce-i priveste pe studentii sai (in limita anumitor domenii). Un astfel de program se armonizeaza cu una dintre ultimele initiative ale Universitatii – crearea Centrului de Referinta si Informare pentru Practica Profesionala si Antreprenoriat care, prin actiunile sale, doreste sa sprijine organizarea plasarii studentilor in locuri de practica profesionala, favorizind astfel insertia profesionala pe piata muncii, valorificind spiritul antreprenorial al studentilor.