“Suntem preocupati de invatamantul din Romania si am incercat de fiecare data sa aducem prin proiectele noastre cat mai mult din experienta Marii Britanii in acest domeniu”

british_council.jpgDezvaluie Luise Georgiana Vuiu, Head Strategic Partnership and Marketing in cadrul BRITISH CONUNCIL.

Domnia sa vorbeste in interviul acordat Portalului www.EduManager.ro despre proiectele initiate de British Council in sfera invatamantului din Romania, despre parteneriatele incheiate in acest sens, precum si despre activitatea Centrului de Limba Engleza.

– British Council a implinit anul trecut 70 de ani de activitate in Romania. Spuneti-ne ce semnificatie are pentru dumneavoastra aceasta aniversare si in ce alte tari din lume exista in prezent reprezentante ale British Council?

– Bucurestiul a fost unul dintre primele cinci orase din lume in care s-a deschis un birou British Council, alaturi de Atena, Alexandria, Cairo si Lisabona. Acest lucru se intampla in anul 1938. Aniversarea pe care am avut-o anul trecut a fost un prilej de mare bucurie si de intoarcere in trecut, la proiectele desfasurate in Romania, la oamenii minunati cu care am colaborat de-a lungul timpului, la realizarile obtinute in parteneriat cu institutii si organizatii din Romania, in domenii precum educatie, cultura, stiinta, administratie locala. Am lucrat, de asemenea, in parteneriat atat cu Guvernul, cat si cu societatea civila, cu scopul de promova dezbateri, cunostinte si aptitudini in domeniile practicilor democratice ale guvernarii, drepturilor omului si sanselor egale. Inca din anii ’90, am sustinut agenda Romaniei de aderare la Uniunea Europeana prin participarea la programe de informare si training pentru integrare si apreciem foarte mult progresele inregistrate de Romania inainte si dupa integrare. Cat despre prezenta noastra la nivel global, exista reprezentante British Council in 110 tari din intreaga lume, iar anul acesta British Council UK aniverseaza 75 de ani de relatii culturale.

– De-a lungul timpului, ati initiat mai multe proiecte care vin in sprijinul reformei in educatie in Romania. Despre ce proiecte este vorba?

– Intradevar, suntem preocupati de invatamantul din Romania si am incercat de fiecare data sa aducem prin proiectele noastre cat mai mult din experienta Marii Britanii in acest domeniu. In primul rand, este vorba despre programul pentru dezvoltarea profesionala a cadrele didactice din Romania, in cadrul caruia cel mai de succes este cel de mentorat. In anul 1994 am initiat in Romania un proiect de mentorat adresat profesorilor, program care a dus la dezvoltarea continua a sistemului de mentorat din Romania. Prin cursurile pe care le-am organizat in colaborare cu asociatia ASMERO si Universitatea Bucuresti, s-au format peste 1600 de mentori, care in prezent fac parte din asociatia ASMERO si au fost atrasi profesori din State in care mentoratul nu este inca implementat. Initial, proiectele noastre de formare de mentori erau dedicate exclusiv profesorilor de limba engleza. Ulterior, aceasta expertiza a fost transferata profesorilor de orice specialitate: sute de profesori romani s-au format ca mentori, iar experienta de peste 10 ani a Romaniei in acest domeniu a devenit un model pentru alte state care vor sa implementeze sistemul de mentorat.

Anul trecut, de exemplu, in cadrul proiectului English For Teachers, Teachers For English (ETTE), un proiect regional al British Council din Asia Centrala si de Sud, s-a organizat la Sinaia un curs de formare de mentori pentru profesorii care predau metodica limbii engleze din sapte tari din Asia. 22 de profesori din Iran, Afganistan, Kazahstan, Nepal, Bangladesh, Uzbekistan si Kyrgystan au invatat, timp de doua saptamani, de la doi formatori romani si unul britanic, cum pot deveni mentori pentru alti profesori din tarile lor. Seminarul de la Sinaia l-a avut ca invitat si pe reprezentantul ministerului educatiei din Uzbekistan, Bakhtiyor Daniyarov, care a vizitat scoli din Romania, a participat la cursuri si a avut intalniri cu directori, inspectori si profesori universitari pentru a analiza impactul sistemului de mentorat asupra invatamantului romanesc. In prezent, cei doi formatori romani si cel britanic sunt in Nepal si continua pregatirea grupului de profesori. Din aceasta toamna, programul nostru de mentorat va fi parte integranta a programului de masterat al Facultatii de Litere, Universitatea Bucuresti, iar acest lucru ne bucura foarte mult pentru ca vine ca o recunoastere a valorii acestui proiect.

Un alt proiect interesant se numeste Interlingua si il dezvoltam in parteneriat cu Ministerul Educatiei si KulturKontakt din Austria. Acesta urmareste educatia tinerilor pentru o cetatenie democratica si relatii interculturale, prin proiecte initiate de scoli si comunitate, activitati care sa-i ajute sa devina cetateni activi si responsabili ai societatii noastre si ai Europei. Proiectul se adreseaza profesorilor de limba engleza, germana si romana din sase regiuni din Romania (Braila, Bucuresti, Brasov, Constanta, Iasi si Odorheiu Secuiesc), precum si elevilor, parintilor si autoritatilor locale. Temele abordate se refera la identitate, patrimoniu cultural, comunicare, intelegerea diversitatii si participarea activa in cadrul societatii. Interlingua este un proiect care dureaza doi ani. A inceput in 2008 cu sesiuni de training pentru participanti si se va finaliza in 2010 cu prezentarea rezultatului unui studiu de cercetare realizat de profesorii participanti in proiect si cu un manual de bune practici in domeniul proiectelor educationale interculturale.

Tot in sfera dialogului intercultural am dezvoltat in Romania, in 2008, cu sprijinul Ministerului Educatiei, componenta educationala a proiectului regional Living Together, cu scopul de a-i ajuta pe elevii din Romania sa inteleaga diversitatea culturala si valorile civice pe care se bazeaza viata intr-o comunitate. Astfel, am dezvoltat si implementat, impreuna cu Citizenship Foundation, Consiliul Europei si Ministerul Educatiei, un set de materiale educationale Citizenship Materials, menite sa consolideze educatia cetateneasca pentru elevii cu varste cuprinse intre 11 si 18 ani. Materialele contin planuri de lectie si note explicative atat pentru profesori, cat si pentru alte persoane implicate in educatia tinerilor, iar modulele de lucru precizeaza obiectivele de invatare, rezultatele asteptate, modalitatile de abordare si timpul necesar fiecarei activitati, precum si resursele necesare si conceptele cheie. Modulele de lucru abordeaza cinci mari teme: migratia, integrarea, tensiunile, valorile si participarea minoritatilor la viata publica. De la lansarea lor in octombrie 2008, materialele au fost preluate de aproximativ 22 scoli din Bucuresti si din tara, atingand peste 100 de profesori si circa 2300 de elevi de gimnaziu si liceu.

La randul sau, proiectul Skills@Work Challenge, dezolvat in parteneriat cu Junior Achievement, este un program competitional care se adreseaza in special elevilor din invatamantul profesional si tehnic. Scopul acestor competitii este incurajarea unei gandiri orientate spre business si solutii concrete, dezvoltarea abilitatilor relevante (comunicare, munca in echipa, creativitate) dar si aportul de inovatie pe care evenimentul il poate aduce participantilor. Alberto Manca, elev la Liceul International de Informatica din Bucuresti, este unul dintre tinerii romani care au participat in aceasta primavara la competitia internationala Skills@Work si a facut parte din echipa internationala ce a castigat marele premiu. El s-a intors recent dintr-o vizita pe care a avut-o in Marea Britanie impreuna cu echipa sa. La Londra castigatorii s-au intalnit cu comunitatea de business din Marea Britanie, au primit sfaturi importante de la antreprenori de succes si au fost primiti cu entuziasm in cadrul vizitelor intreprinse la sediul Google, Innocent fruit Drinks si la celebrul restaurant Fifteen al faimosului bucatar Jamie Oliver, unde tineri defavorizati sunt instruiti in domeniul industriei ospitaliere. Este un tanar foarte talentat si ambitios si suntem mandri ca Romania a fost reprezentata cu succes la aceasta competitie. Proiectul va continua cu o noua serie de competitii ce vor incepe in aceasta toamna. Speram ca si de aceasta data, comunitatea de business din Romania sa ne sprijine in demersul nostru de a aduce invatamantul mai aproape de mediul de afaceri.

In sfera schimbului de experienta in domeniul educational desfasuram proiectul Teachers International Professional Development (TIPD), program ce incurajeaza profesorii britanici sa viziteze scoli din Romania, sa impartaseasca din experienta lor britanica si sa invete din practica educationala romaneasca. Desfasuram acest program de cinci ani si a inregistrat un mare succes pentru toti profesorii britanici si romani care au luat parte la aceste vizite. Anul acesta, 15 profesori din Marea Britanie au vizitat cinci scoli de arta din Bucuresti, cinci scoli si gradinite din Constanta, iar in octombrie o noua serie de 15 profesori britanici vor vizita cinci scoli din Suceava si vor lua parte la ateliere mestesugaresti unde vor invata cate ceva despre cultura locala.

Aflat la intersectia educatiei cu stiinta, competitia FameLab, principala componenta a proiectului de stiinta Beautiful Science, a demonstrat prin a treia editie derulata in primavara aceasta ca tinerii pasionati de stiinta si dornici sa-si comunice ideile in fata unui public larg au sansa sa urce pe scena si sa se formeze in calitate de comunicatori de stiinta. Prin acest proiect ne dorim sa-i inspiram pe tineri in a lua in considerare posibilitatea unei cariere in stiinta si sa-i incurajam sa comunice cu publicul larg intr-o maniera deschisa, clara, inspirata si interactiva.

Sunt multe de spus despre proiectele educationale pe care le dezvoltam in Romania. Ce ne dorim cel mai mult este ca impactul acestor programe asupra elevilor, profesorilor dar si asupra institutiilor publice si private implicate in proiecte sa fie unul de durata si, mai ales, eficient.

– Va rog sa ne spuneti mai multe cuvinte despre proiectul initiat de British Council in ceea ce priveste asigurarea calitatii in invatamantul superior. Care a fost scopul acestui proiect demarat de organizatie, si ce presupune desfasurarea sa?

– Dezvoltam acest proiect in colaborare cu Universitatea Bucuresti, Universitatea “Al. Cuza” din Iasi si Asociatia ERUDIO din Bucuresti si urmarim prin acesta cresterea angajabilitatii absolventilor prin dezvoltarea de catre universitati a unor programe de licenta si masterat care ofera studentilor mai multe oportunitati de formare a competentelor transversale in conformitate cu studiile privind piata fortei de munca din tari ale Uniunii Europene, care arata ca sansele de angajare sunt imbunatatite de competentele transversale ale absolventilor

Cand spunem competente transversale ne referim la abilitati precum lucru in echipa, abilitatile de comunicare, rezolvarea de probleme si luarea deciziilor, recunoasterea si respectul diversitatii si multiculturalitatii, autonomia invatarii, initiativa si spiritul antreprenorial, deschiderea catre invatarea pe tot parcursul vietii, respectarea si dezvoltarea valorilor si eticii profesionale.

Proiectul sprijina inovatii curriculare, manageriale si didactice precum trecerea de la un curriculum bazat cu precadere pe transmiterea de continuturi spre un curriculum centrat pe rezultatele invatarii, parteneriat strans dintre universitari si reprezentanti ai mediului economic, o adaptare mai buna a curriculei la nevoile angajatorilor, incurajarea stagiilor de practica, stimularea invatarii centrate pe student si sprijinirea activitatii de planificare de cariera in vederea cresterii sanselor de succes profesional ale studentilor.

– Ce servicii oferiti celor din sectorul educational preuniversitar?

– In primul rand, este acel program de metorat despre care v-am vorbit anterior, care este destinat cardelor didactice din Romania si din strainatate. La acesta se adauga o serie de servicii pentru cei care doresc sa-si constuiasca o cariera de succes atat in Romania cat si in afara granitelor tarii. Este vorba despre multitudinea de examene pe care le administram, atat examene de engleza specializata cum ar fi ILEC (International Legal English Certificate), ICFE (International Certificate of Financial English), BEC (Business English Certificate), dar si examene universitare si de specialitate in domenii dintre cele mai diverse: marketing (Chartered Institute of Marketing), management si finante (Chartered Institute of Management Accountants, ACCA, Institute of Financial Management, etc.), cultura si civilizatie, inginerie, medicina.

Pentru profesorii de limba engleza care sunt interesati in a-si aprofunda cunostintele teoretice si de metodica si doresc sa obtina un certificat international, oferim un test de cunostinte profesionale TKT Teaching Knowledge Test realizat de University of Cambridge ESOL Examinations.

Biblioteca noastra, care din Septembrie se va numi @British, a introdus in luna iulie un abonament nou, Personal MBA, pentru cei care sunt interesati de mediul de afaceri si de dezvoltarea personala, dar care au abilitatea de a se pregati singuri studiind materialele potrivite, recomandate de Josh Kaufman, initiatorul conceptului Personal MBA.

– Cu ce institutii din invatamantul romanesc ati incheiat parteneriate pana acum si care au fost proiectele in care v-ati implicat alaturi de acestea?

– In ultimii patru ani am colaborat foarte strans cu Centrul Educatia 2000+ pentru a contribui la proiectul de Educatie Rurala finantat de Banca Mondiala, sustinand asistenta continua pentru perfectionarea cadrelor didactice din zonele rurale. Universitatile Bucuresti, Cluj si Iasi au fost partenerii nostri principali in proiectul Beautiful Science si in mai toate programele de educatie pe care le-am dezvoltat. Colaborarea cu acestea dureaza de multi ani si suntem convinsi ca este benefica pentru invatamantul romanesc.

Proiectul de mentorat este dezvoltat in parteneriat cu asociatia ASMERO si Universitatea Bucuresti, iar cursurile din Bucuresti se tin la Grupul Scolar Nichita Stanescu. Interlingua ii are ca parteneri pe Ministerul Educatiei si KulturKontakt din Austria, iar proiectul Skills@Work Challenge a fost sprijinit de Colegiul National Costache Negruzzi din Iasi, Grupul Scolar Nichita Stanescu din Bucuresti si Liceul Teoretic Nicolae Balcescu Cluj-Napoca.

Ministerul Educatiei este, de asemenea, un partner de incredere in dezvoltarea si implementarea proiectelor educationale. Programele recente in care s-a implicat au fost cele din sfera educatiei tinerilor pentru o cetatenie democratica si relatii interculturale, respectiv Living Together si Interlingua. Alaturi de acestea, colaboram si cu alte universitati, agentii educationale (inspectorate scolare, Casele Corpului Didactic), scoli particulare si organizatii de tineret.

– Cei mai multi care apeleaza la serviciile British Council sunt interesati de examenele de limba engleza si de recunoasterea diplomelor dupa absolvirea acestor examene. Vorbiti-ne despre modalitatea de obtinere a acestor diplome, ce conditii trebuie sa indeplineasca cei interesati si cum va pot contacta?

– Diplomele se obtin in urma examinarilor si, evident, in functie de rezultat. Un scor pozitiv duce la eliberarea unui certificat ce atesta competentele lingvistice, in diverse domenii, in functie de tipul examenului. De curand, am introdus doua examene Cambridge noi pentru scoli, Key English Test (KET) for Schools si Preliminary English Test (PET) for Schools, pentru care evaluarea se face pozitiv, in sensul ca fiecare candidat primeste un certificat, corespunzator nivelului de competenta lingvistica pe care l-a demonstrat.

Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cei interesati de obtinerea unor certificate de limba engleza se refera la varsta (minim 7 ani) si la nivelul competentelor lingvistice. Cei care studiaza engleza la British Council sunt indrumati de profesori catre tipul de examen care li se potriveste competentelor lingvistice. Centrul nostru de limba engleza organizeaza cursuri de pregatire pentru examene pe tot parcursul anului.

Cei care nu sunt cursanti ai Centrului nostru de Limba Engleza pot solicita contra cost efectuarea unui test rapid de plasare, in cadrul bibliotecii British Council, @British. Prin acest test se evalueaza competentele ligvistice raportate la Scala Comuna Europeana de Referinta pentru Limbile Moderne, publicata de Consiliul Europei. Dupa efectuarea testului, consultatii nostri ii pot sfatui in privinta examenului sau examenelor care se potrivesc atat cu obiectivele lor, dar si cu competentele de limba engleza testate. Persoanele interesate de examenele pe care le administram pot gasi informatii despre acestea pe site-ul nostru, www.britishcouncil.ro, sau ne pot contacta direct la sediile noastre din Bucuresti, Cluj si Iasi. De asemenea, ne pot scrie pe adresa de e-mail contact@britishcouncil.ro sau ne pot suna la numarul de telefon 021.3079600.

– Ce obiective isi fixeaza British Council pentru a doua jumatate a acestui an? Ce noi proiecte veti demara in sectorul educational?

– In a doua jumatate a acestui an se vor desfasura noi etape ale proiectelor deja mentionate, Skills@Work Challenge si Interlingua. Sunt programe care se intind pe o perioada mai mare de timp. Au inceput in 2008 si se vor incheia anul viitor. Vom continua sa-i sprijinim pe partenerii nostri guvernamentali si non-guvernamentali cu programe si consultanta care sa ajute la imbunatatirea sistemului educational din Romania si, in acelasi timp, speram ca si comunitatea de afaceri sa fie in continuare deschisa in a ni se alatura acestui demers.