Guvernul Boc si-a asumat raspunderea pe legea educatiei nationale

dosare.jpgGuvernul Boc si-a asumat, marti, raspunderea pentru proiectul de lege privind educatia nationala in fata Camerelor reunite ale Parlamentului.

Potrivit proiectului de lege, invatamantul obligatoriu va fi de 11 clase si cuprinde grupa mare, pregatitoare pentru scoala si clasele I-X, iar obligatia de a frecventa invatamantul de 11 clase, la forma de zi, inceteaza la varsta de 18 ani. Numarul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de invatamant va fi cuprins intre cel mult 20 de ore pe saptamana la invatamantul primar si cel mult 30 de ore pe saptamana pentru invatamantul secundar, aceste ore fiind alocate atat pentru predare, cat si pentru invatarea in clasa, asistata de cadrul didactic, a continuturilor predate.

Evaluarile sumative la nivelul unitatii de invatamant se realizeaza sub coordonarea consiliului de administratie al scolii, in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, la finalul clasei a II-a, pentru evaluarea competentelor de baza ale elevilor-scris-citit si operatii matematice elementare, la finalul clasei a VI-a, la finalul clasei a X-a, pentru evaluarea competentelor-cheie, potrivit proiectului de Lege a educatiei in forma asumata de Guvern. Totodata, se va face evaluarea absolventilor clasei a IV-a, pentru evaluarea competentelor de baza formate la elevi pe parcursul invatamantului primar, testarea absolventilor clasei a VIII-a, si prin examenul national de bacalaureat.


Examenul national de bacalaureat consta din urmatoarele evaluari sumative: evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana si, dupa caz, in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale, evaluarea competentei lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal, evaluarea competentelor digitale.


Absolventii de liceu vor sustine o proba scrisa la Limba si literatura romana-proba comuna pentru toate filierele, profilurile si specializarile, o proba scrisa la Limba si literatura materna- proba comuna, pentru aceeasi limba, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale, la toate filierele, profilurile si specializarile, o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera si profil (Matematica-pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv Istorie- pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala), o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline: Fizica, Chimie, Biologie sau Informatica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica, sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv Geografie, Filosofie, Logica, argumentare si comunicare, Economie, Psihologie si, dupa caz, Sociologie-pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala.


Examenul national de bacalaureat se considera promovat de catre absolventii invatamantului liceal care au obtinut cel putin media 6. De asemenea, proiectul mai precizeaza ca invatarea in scoala a limbii romane, ca limba oficiala de stat, este obligatorie pentru toti cetatenii romani, indiferent de etnie, iar planurile-cadru de invatamant trebuie sa cuprinda pentru fiecare nivel de invatamant numarul necesar de ore si, totodata, sa sigure conditiile care sa permita insusirea limbii oficiale de stat.


“Atat in invatamantul de stat, cat si in cel particular acreditat, documentele scolare si universitare oficiale, nominalizate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii, se intocmesc in limba romana. Celelalte inscrisuri scolare si universitare pot fi redactate in limba de predare sau intr-o alta limba straina de circulatie internationala” – prevede proiectul de act normativ.