Elevii au avut rezultate mai slabe decat in anul scolar 2007-2008

elevi1.jpgElevii claselor a VII-a si a VIII-a au avut rezultate mai slabe in privinta evaluarilor nationale in anul scolar 2008/2009, la tezele cu subiect unic, comparativ cu anul 2007/2008, primul an in care a fost introdus sistemul de evaluare prin teze cu subiect unic, potrivit Raportului national privind starea invatamantului.

Rezultatele slabe au fost inregistrate in special la disciplinele Limba si literatura romana si Matematica, la care rata de promovare, adica proportia elevilor care au obtinut cel putin nota 5 din totalul elevilor inscrisi in clasa a VII-a, respectiv a VIII-a, a fost cuprinsa intre aproximativ 70 si 80%.

Totodata a scazut si rata de promovare la examenul de bacalaureat, calculata din numarul elevilor prezentati la examen, de la aproape 94% la aproximativ 90%. In ceea ce priveste rezultatele la evaluarile internationale, analiza informatiilor disponibile, suplimentar fata de raportul din 2008, evidentiaza faptul ca la evaluarea TIMSS din 2007, ale carei rezultate au fost facute publice la finalului anului 2008, s-a inregistrat o scadere semnificativa, comparativ cu evaluarile precedente (1995, 1999, 2003) in ceea ce priveste achizitiile elevilor romani, atat la matematica, cat si la stiinte.


O alta tendinta negativa, cu caracter general, care a fost mentionata si in raportul precedent, vizeaza mentinerea, in unele cazuri chiar accentuarea, discrepantelor dintre mediul urban si rural, in defavoarea zonelor rurale, atat in ceea ce priveste participarea la educatie, la toate nivelurile de invatamant, cu exceptia invatamantului profesional, cat si rezultatele elevilor la evaluarile nationale si internationale.

Ca o concluzie generala se poate aprecia ca interventiile ameliorative la nivel de sistem au avut efect in special in planul participarii la educatie si mai putin in ceea ce priveste rezultatele elevilor. Ca urmare, este necesar ca prioritatile viitoare la nivelul politicilor educationale sa se focalizeze in continuare asupra acestui domeniu. Potrivit raportului, in anul 2008, ponderea cheltuielilor publice pentru educatie, ca procent din PIB, si-a diminuat ritmul de crestere constatat in anii anteriori.

Conform datelor Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii (MECI), in 2008 au fost alocate celor 49 de universitati de stat din Romania fonduri in valoare de 3.901.729.000 de lei. Din cele aproape patru miliarde de lei, aproximativ o jumatate (1.947.266.000 de lei) au fost destinate platii salariilor cadrelor didactice, utilitatilor si intretinerii spatiilor de invatamant, in timp ce pentru reparatii si reabilitari ale institutiilor de invatamant superior, biblioteci, cantine si camine, cat si pentru constructia de noi edificii, MECI a investit in perioada de referinta suma de 1.543.351.000 de lei. Este de asteptat ca scaderea semnificativa a PIB in 2009 sa conduca la o diminuare a fondurilor alocate educatiei, chiar daca ponderea acestor cheltuieli in PIB va fi usor mai ridicata in anul 2009.AGERPRES