Scade ponderea dascalilor in totalul personalului din educatie

profesor.jpgPonderea cadrelor didactice in totalul personalului din sistemul de educatie a continuat sa scada la toate nivelurilor de invatamant, exceptandu-l pe cel postliceal si de maistri, potrivit Raportului privind starea invatamantului pe anul 2008-2009 al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii (MECI). Cel mai ridicat numar continua sa se inregistreze in invatamantul primar si gimnazial (77,3%), iar cel mai redus in invatamantul superior (56,3%).

Astfel, pe ansamblul sistemului de invatamant, personalul didactic are o pondere de 69,6%, cu aproximativ 1 punct procentual mai putin in comparatie cu anul precedent. Numarul cadrelor didactice din mediul rural a inregistrat o evolutie relativ constanta in comparatie cu anul scolar precedent. Singurul nivel de educatie unde exista o crestere semnificativa este cel al invatamantului profesional, situatie ce confirma trendul ascendent inregistrat in ultimii ani: de la 23% in anul 2001/2002, la 35% in anul 2007/2008 si la 40% in anul de referinta.

Aceasta situatie este explicabila, in principal, prin dezvoltarea retelei scolilor de arte si meserii in mediul rural. Potrivit raportului, numarul cadrelor didactice din mediul rural care predau in invatamantul liceal a crescut, concomitent cu scaderea numarului cadrelor didactice din mediul urban. La nivelul invatamantului prescolar, ponderea personalului didactic calificat si-a stopat evolutia negativa, ajungand in anul scolar 2008/2009 la 94,6%. In comparatie cu anul precedent se observa o crestere cu 1,1 puncte procentuale per ansamblu si cu 1,6 in mediul rural.

Totusi, sustine raportul, exista inca o distanta de 5 puncte procentuale pe medii de rezidenta in cazul acestui nivel de invatamant. O crestere semnificativa poate fi observata si in cazul invatamantului gimnazial (1,9 puncte procentuale in comparatie cu anul precedent). Aceasta situatie este influentata si de rezultatele programelor nationale de formare organizate in cadrul PIR, in mediul rural cresterea fata de anul precedent fiind de 2,5 %.

Ponderea personalului didactic calificat se apropie de 100% in invatamantul liceal, postliceal si primar, in timp ce in invatamantul superior nu se mai inregistreaza deficit de personal didactic calificat inca din anul 2004/2005. Invatamantul profesional continua sa inregistreze ponderea cea mai ridicata a personalului didactic necalificat. O analiza pe medii de rezidenta indica si faptul ca in invatamantul profesional si prescolar din mediul rural exista cea mai mare pondere a personalului didactic necalificat (aproape de 10%).

Tot in invatamantul prescolar, dar si in invatamantul gimnazial se observa cea mai mare distanta intre cele doua medii in cazul acestui indicator (aproximativ 5%). Este de remarcat si faptul ca ponderea cadrelor didactice cu norma intreaga in invatamantul profesional continua sa fie mai ridicata in mediul rural in comparatie cu cel urban (79,6% in fata de 76,7%). Personalul didactic de sex feminin continua sa aiba cea mai importanta pondere, reprezentand aproape trei patrimi din totalul personalului didactic (72,9%).

Cele mai multe cadre didactice femei profeseaza in invatamantul prescolar (unde au o pondere de aproape 100% in total) si primar (peste 85%), precum si in invatamantul special primar si gimnazial (87,3% respectiv 78,4%). In invatamantul gimnazial, liceal si postliceal, femeile reprezinta aproximativ doua treimi din totalul personalului didactic, in timp ce ponderile cele mai scazute se inregistreaza in invatamantul superior (44%) si in cel profesional (57%). Se poate remarca totusi ca si in cazul acestor niveluri exista o tendinta de crestere a ponderii cadrelor didactice de sex feminin. Astfel, in intervalul 2001-2008 aceasta pondere a crescut cu 4% in cazul invatamantului superior si cu 6% in cel al invatamantului profesional. AGERPRES