Profesorilor li se cere un masterat didactic şi un an de stagiu practic

Formarea iniţială pentru ocuparea funcţiilor didactice va cuprinde formarea iniţială, teoretică, în specialitate, realizată prin universităţi în cadrul unor programe acreditate potrivit legii, un masterat didactic cu durata de doi ani şi un stagiul practic cu durata de un an şcolar realizat într-o unitate de învăţământ sub coordonarea unui profesor mentor, potrivit proiectului de lege a Educaţiei naţionale pus în dezbatere publică joi, de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

Înscrierea pentru efectuarea stagiului practic prevăzut va fi condiţionată de obţinerea diplomei de licenţă şi a diplomei de profesor în domeniul programului de licenţă, iar ocuparea unei funcţii didactice, pentru perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar, se va realiza prin concurs pe posturi/catedre vacante, pe bază de contract individual de muncă cu o durată determinată de un an şcolar.

După efectuarea stagiaturii, examenul naţional de definitivare în învăţământ va fi organizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi va cuprinde etapa I, eliminatorie – realizată de inspectoratele şcolare în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar şi va consta în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, evaluarea portofoliului profesional personal şi cel puţin două inspecţii la clasă, etapa a II-a, finală – realizată la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar şi va consta într-o examinare scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, pentru fiecare specialitate în parte.

Cadrele didactice care vor promova examenul de definitivat vor dobândi titlul de profesori cu drept de practică în învăţământul preuniversitar, iar cele care nu vor promova examenul de definitivare în învăţământ pot participa la cel mult două alte sesiuni ale acestui examen, în condiţiile reluării de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică cu durata de un an şcolar.

Potrivit proiectului de act normativ, stagiul de practică cu durata de un an şcolar şi examenul de definitivare în învăţământ va putea fi reluat, în condiţiile legii, într-un interval de timp care nu va depăşi cinci ani de la începerea primului stagiu de practică. Persoanele care nu vor promova examenul de definitivare în învăţământ, în condiţiile prezentului articol, vor putea fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant, precizează proiectul de lege, iar dezvoltarea profesională şi evoluţia în carieră a personalului didactic se realizează prin sistemul gradelor didactice.AGERPRES