Înfiinţarea unei instituţii de formare continuă pentru perfecţionarea predării în limba maghiară, în atenţia Guvernului desemnat

sedinta_guvern.jpgGuvernul desemnat are în vedere pentru acest an, prin programul său de guvernare, continuarea procesului de aplicare a legislaţiei recent adoptate, în vederea asigurării dreptului la învăţătură în limba maternă la toate nivelurile, profilurile, asigurarea manualelor în limba de predare a minorităţilor naţionale conform prevederilor legale, dar şi înfiinţarea unei instituţii de formare continuă pentru perfecţionarea actului de predare în limba maghiară.

În programul de guvernare al Cabinetului Mihai-Răzvan Ungureanu sunt menţionate 17 direcţii de acţiune în domeniul educaţiei, dintre care şase vizează anumite reglementări privind învăţământul în limba maternă. În documentul citat se menţionează asigurarea accesului egal şi sporit la învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, dar şi introducerea şi aplicarea programelor şcolare specifice privind predarea limbii materne, limbii române, istoriei şi tradiţiilor istorice, educaţiei muzicale.

Se au în vedere şi continuarea procesului de aplicarea a legislaţiei recent adoptate, în vederea asigurării dreptului la învăţătură în limba maternă la toate nivelurile, profilurile, asigurarea manualelor în limba de predare a minorităţilor naţionale conform prevederilor legale şi înfiinţarea unei instituţii de formare continuă pentru perfecţionarea actului de predare în limba maghiară.

Noul Cabinet urmăreşte şi constituirea structurilor cu predare în limba minorităţilor (maghiară, germană, după caz) la universităţile multiculturale şi multilingve, finanţarea diferenţiată a studiilor de masterat în limbi de circulaţie internaţională şi a celor în limba minorităţilor naţionale, cât şi a doctoratelor în cotutelă cu universităţi de prestigiu din străinătate.

Potrivit programului de guvernare, Cabinetul Ungureanu doreşte corelarea specializărilor obţinute în sistemul educaţional cu cerinţele pieţei muncii, continuarea proiectelor de investiţii în unităţile de învăţământ în vederea modernizării şi dotării acestora, dar şi faptul ca în procesul de descentralizare a învăţământului preuniversitar se va ţine cont de situaţia specifică, precum şi de factorii de corecţie dependenţi de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare şi alţi factori.

Alte obiective ale noului Cabinet sunt aplicarea etapizată a prevederilor noii Legi a Educaţiei Naţionale, modernizarea curriculară prin centrarea curriculumului pe 8 domenii de competenţe cheie, promovarea educaţiei timpurii prin susţinerea autorităţilor locale în efortul de a oferi servicii educaţionale prin intermediul creşelor şi susţinerea procesului de generalizarea a programului ”Şcoala de după şcoală”.

Guvernul desemnat are în vedere şi creşterea performanţei sectorului prin formare iniţială şi continuă, dar şi sporirea accesului la o educaţie de calitate, asigurarea calităţii şi stimularea excelenţei în învăţământul superior de stat şi privat şi în cercetare, precum şi alocarea resursei financiare sporite în paralel cu creşterea eficienţei utilizării ei.

În textul programului de guvernare se arată că, prin adoptarea Legii Educaţiei Naţionale la finalul anului 2010, România “face saltul” către un sistem educaţional competitiv pentru a se adapta dinamicii accelerate a pieţei muncii. La capitolul “Cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea şi inovarea”, Cabinetul Ungureanu are în vedere continuarea procesului de evaluare şi clasificare validată internaţional a instituţiilor de cercetare-dezvoltare pentru reducerea fragmentării şi pentru stimularea modernizării practicilor manageriale în sistemul naţional de cercetare-dezvoltare.

Susţinerea proiectului ELI prin programe dedicate de formare de resurse umane, inclusiv în colaborare cu parteneri industriali, în vederea creării unui cluster tehnologic cu efect multiplicativ în economia românească, lansarea unui program de susţinere a transferului tehnologic cu modele de succes de natură a stimula cultura antreprenorială în rândul doctoranzilor şi tinerilor cercetători din România se numără printre direcţiile de acţiune ale guvernului desemnat.

De asemenea, programul de guvernare mai prevede lansarea unui program de vouchere de inovare (”innovouchers”) pentru stimularea colaborării între întreprinderi mici şi mijlocii şi unităţi de cercetare, dar şi elaborarea şi lansarea unui program de susţinere a acceleratoarelor de transfer tehnologic, orientat către firmele nou înfiinţate inovatoare în faza timpurie (”seed phase”) prin intermediul unei scheme de ajutor de stat de minimis. AGERPRES