Părinţii care nu înscriu în învăţământul primar copiii cu vârsta de şcoală vor fi sancţionaţi

elevi.jpgPărinţii care nu înscriu în învăţământul primar sau împiedică înscrierea şi/sau frecventarea şcolii de către copilul care a împlinit vârsta pentru a merge la şcoală vor fi sancţionaţi în conformitate cu prevederile legale, potrivit metodologiei privind cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare şi în clasa I pentru anul şcolar 2012 – 2013.

Potrivit documentului, numărul de locuri care se alocă, prin cifra de şcolarizare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I, în învăţământul de stat, este mai mare sau egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învăţământul primar, asigurând astfel fiecărui copil un loc.

Totodată metodologia prevede că părinţii ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2012 inclusiv, au obligaţia de a înscrie copiii în învăţământul primar. “ISJ/ISMB vor soluţiona orice situaţie legată de înscrierea la clasa pregătitoare sau la clasa I în interesul educaţional al elevului şi în limitele legii. Toţi copiii ai căror părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare, respectiv în clasa I la şcoala de circumscripţie vor fi înmatriculaţi la unitatea de învăţământ solicitată. Pe locurile libere, se înscriu şi, ulterior, se înmatriculează, copiii care provin din alte circumscripţii şcolare, în conformitate cu solicitările părinţilor şi cu prevederile prezentei metodologii. În sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere este stabilit ca diferenţa dintre numărul de locuri alocate pentru un anumit nivel de clasă – clasa pregătitoare, respectiv clasa I – şi numărul de copii din circumscripţie care trebuie înscrişi la acel nivel de clasă”, precizează metodologia.

În situaţia în care într-o unitate de învăţământ numărul cererilor de înscriere de la părinţii domiciliaţi în afara circumscripţiei şcolare este mai mare decât numărul de locuri libere vor fi aplicate criterii de departajare, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Criteriile generale de departajare a copiilor care se aplică în situaţia în care la o unitate de învăţământ există mai multe cereri pentru înscrierea copiilor sunt existenţa unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului, existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de ambii părinţi sau provine de la o casă de copii, existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de un părinte sau provine dintr-o familie monoparentală, existenţa unui document care dovedeşte că unul dintre părinţi este cadru didactic/cadru didactic auxiliar/angajat în învăţământ, existenţa unui frate/a unei surori a copilului, înmatriculat/înmatriculată în unitatea de învăţământ la care se solicită înscrierea.

Metodologia aprobată de MECTS menţionează că fiecare unitate de învăţământ va stabili criterii specifice de departajare, care se aplică în situaţia în care pe ultimele locuri există copii aflaţi la egalitate din punctul de vedere al criteriilor menţionate. MECTS precizează că este interzisă includerea oricăror tipuri de teste, examene şi altele asemenea, iar criteriile specifice nu pot include existenţa unor liste de preînscrieri organizate în afara calendarului aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei pentru înscrierea în clasa pregătitoare şi în clasa I, sau orice alte proceduri care nu respectă metodologia. AGERPRES