Senatorii din comisia de educaţie au discutat propunerea MECTS privind bacalaureatul profesional

andronescu ecaterina2.jpgSenatorii din Comisia de învăţământ au discutat propunerea MECTS privind introducerea bacalaureatului profesional care să permită angajarea absolvenţilor de liceu pe piaţa muncii după finalizarea studiilor liceale, dar care în schimb nu va permite înscrierea la facultate.

“Doi ani bacalaureatul nu ne-a adus decât rezultate slabe. Sunt foarte mulţi absolvenţi de liceu care nu au finalizat acest ciclu de învăţământ. Pentru cei care merg pe piaţa muncii am decis să gândim o formulă care să finalizeze liceul şi să se angajeze. Să îi adăugăm bacalaureatului o componentă privind bacalaureatul profesional care nu dă drept de acces pe învăţământul superior, dar dă drept de angajare pe piaţa muncii. Angajatorii sunt reticenţi să îi angajeze pe cei care termină liceul, dar nu au luat bacalaureatul, mulţi absolvenţi sunt şomeri”, a spus ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu.

Ea a afirmat că bacalaureatul profesional va rămâne la opţiunea elevului şi a părinţilor şi a precizat că acesta va avea în comun cu bacalaureatul naţional probele de competenţă.

“Bacalaureatul profesional va avea în comun cu bacalaureatul naţional probele de competenţă, iar apoi cei care au optat pentru el vor trebui să susţină un proiect şi o probă practică şi un examen scris la disciplina educaţie antreprenorială care va fi comună tuturor liceenilor. apoi ei trebuie să susţină un proiect şi o probă practică şi un examen scris la educaţia antreprenorială care este comună tuturor liceenilor. Dacă cineva a optat într-o sesiune numai pentru cel profesional şi dacă peste o sesiune sau două se răzgândeşte şi vrea în învăţământul superior dă diferenţa şi poate să îşi continue cariera profesională”, a explicat Andronescu.

Ministrul a subliniat că mulţi angajatori evită să angajeze absolvenţi de liceu fără diplomă de bacalaureat şi a susţinut că prin introducerea bacalaureatului diferenţiat sistemul de educaţie vine în întâmpinarea angajatorilor.

“Este cât se poate de limpede că cel care promovează bacalaureatul profesional are acces numai pe piaţa muncii nu şi în învăţământul superior. Bacalaureatul profesional este permisul de acces pe piaţa muncii. Bacalaureatul naţional este permisul de acces în învăţământul superior” , a precizat demnitarul.

Ministrul a explicat că pentru susţinerea bacalaureatului profesional se pot înscrie şi absolvenţii de licee teoretice.

Referindu-se la calendarul bacalaureatului profesional, Ecaterina Andronescu a spus că acesta va începe cu probele de evaluare a competenţelor care vor fi comune, susţinute şi de cei care dau bacalaureatul naţional, apoi se va susţine proiectul de educaţie antreprenorială şi proba scrisă şi abia apoi vor începe probele scrise la bacalaureatul naţional.

Preşedintele Comisiei de învăţământ a Senatului, Mihail Hărdău, consideră că problema este mai complexă şi că nu sunt suficiente numai evaluările care se fac “la ieşirea din sistem”. “Noi nu facem selecţii, noi face deselecţii. Ideea de a forma obligatoriu clase la licee a fost forţată. Dacă se formează clase de dragul de a avea profesorul catedră vom avea elevi foarte slabi. Avem şi acum situaţii când elevii sunt fictivi, stau acasă. Trebuie recalibrat sistemul de învăţământ”, a spus Hărdău.

Senatorul UDMR Marko Bela a spus că este de acord cu propunerea MECTS întrucât nu este numai vina elevilor că nu iau bacalaureatul, ci şi a sistemului.

“Nu este drept ca un elev dacă nu reuşeşte să ia bacalaureatul să îi anulăm 4 ani. Sunt de acord cu această propunere”, a spus senatorul UDMR. AGERPRES