Propunere legislativă: admiterea în licee şi şcoli profesionale să se facă doar în baza unui Concurs Naţional

evaluare scolara.jpgDeputatul liberal Ioan Cupşa propune într-o iniţiativă legislativă eliminarea mediei ponderate în procesul de admitere în licee şi şcoli profesionale şi introducerea Concursului Naţional. Deputatul a indicat că proiectul său legislativ care vizează modificarea articolului 76 din Legea educaţiei naţionale a obţinut girul Comisiei naţionale pentru educaţie a liberalilor şi are peste 30 de parlamentari PNL drept co-iniţiatori.

“Dacă pe de-o parte Evaluarea Naţională are un vădit caracter obiectiv, având subiecte unice, baremuri naţionale, o procedură atent urmărită de instituţii şi autorităţi publice, în ceea ce priveşte media notelor obţinute în clasele V-VIII nu putem decât să constatăm că au un caracter particular, subiectiv şi sunt nepotrivite pentru această selecţie”, a motivat deputatul PNL propunerea sa legislativă, într-o conferinţă de presă susţinută, miercuri, la Parlament.

Cupşa a arătat că datele statistice puse la dispoziţie de MEN relevă diferenţe mari între notele obţinute la Evaluarea Naţională şi cele obţinute în cursul ciclului gimnazial, punctând că între aceste note sunt diferenţe de 2,5 puncte pe media naţională. “În mod vădit aceste note au un caracter subiectiv şi falsifică selecţia”, a spus Cupşa.

Liberalul a arătat că notele din gimnaziu sunt influenţate de doi factori, respectiv cel instituţional care se regăseşte în cerinţele diferite pe care şcolile şi liceele care au şi clase gimnaziale le aplică, şi cel uman, prin care notarea este particularizată de pregătirea profesională, experienţa şi capacitatea profesorului care notează copiii pe parcursul a patru ani şi de presiunea socială exercitată asupra corpului profesoral.

“Notarea s-a transformat dintr-un formidabil mijloc de diagnoză, de prognosticare, într-un scop în sine. Este regretabil”, a afirmat Cupşa.

Deputatul PNL a arătat că eliminarea mediei ponderate din procesul de admitere în licee şi şcoli profesionale nu necesită alocarea de noi resurse materiale, financiare şi umane, motiv pentru care va putea fi aplicată imediat.

El a spus că această măsură legislativă va putea fi implementată începând cu anul şcolar 2014-2015.
Cupşa a menţionat că a avut discuţii şi cu parlamentari social-democraţi pe marginea propunerii sale şi a arătat că nu a întâlnit nici rândul acestora, şi nici în altă parte, o persoană care să se opună acestui proiect legislativ. “Acest proiect legislativ este în deplin acord cu poziţiile publice asumate de ministrul Educaţiei Naţionale (…) şi care tind spre eliminarea acestui criteriu de selecţie vădit subiectiv”, a afirmat Cupşa.
Iniţiativa legislativă depusă, marţi, la Parlament de deputatul PNL vizează modificarea articolului 76 din Legea educaţiei naţionale. Potrivit proiectului, admiterea elevilor în învăţământul liceal sau şcoala profesională se va face prin Concurs Naţional de Admitere, care se va desfăşura pe baza unei metodologii elaborate de către Ministerul Educaţiei Naţionale. Acest concurs va consta în următoarele probe: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă şi matematică scris. De asemenea, pentru liceele vocaţionale şi anumite şcoli profesionale vor fi susţinute probe de aptitudini specifice, stabilite în metodologia elaborată de către MEN. Aceste probe se susţin înaintea Concursului Naţional de Admitere, iar notele obţinute se vor lua în calcul la stabilirea mediei de admitere.

Iniţiativa prevede că repartizarea elevilor în licee şi şcoli profesionale se va face în ordinea descrescătoare a mediei de admitere obţinută la Concursul Naţional de Admitere şi în acord cu opţiunile exprimate de către elevi.

Media de admitere reprezintă media aritmetică a notelor obţinute la Concursul Naţional de Admitere.
Deputatul liberal propune ca pentru repartizarea absolvenţilor clasei a VIII-a dintr-o promoţie anterioară şi care nu urmează cursurile unui liceu sau ale unei şcoli profesionale media obţinută la Concursul Naţional de Admitere să fie înlocuită cu media obţinută la Examenul de Evaluarea Naţională, la Testarea Naţională sau la Examenul de capacitate, iar în cazul absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au susţinut nici Concurs Naţional de Admitere, nici Examen de Evaluare Naţională, nici Testare Naţională, nici Examen de capacitate aceştia să se poată înscrie la şcoala profesională pe baza mediei aritmetice a mediilor anuale obţinute în clasele V-VIII. Repartizarea acestor candidaţi se va face pe locurile rămase neocupate după repartizarea elevilor care au susţinut Concursul Naţional de Admitere. AGERPRES