Primul manual de patrimoniu cultural local pentru liceenii din județul Sălaj

Elevii de liceu din Sălaj vor putea învăţa despre istoria, tezaurele, clădirile vechi, personalităţi ale vremurilor trecute şi tot ceea ce înseamnă patrimoniul cultural local, prin intermediul unui manual pregătit de specialiştii Muzeului Judeţean de Istorie şi Artă Zalău (MJIAZ), ce ar putea fi predat în cadrul unei materii opţionale.

“Ne-am gândit încă de anul trecut că ar fi extrem de necesară elaborarea unui manual, am spus noi, pentru că ar trebui să conţină oarecum ABC-ul referitor la patrimoniul cultural al judeţului Sălaj, la elaborarea unui manual care să aibă ca ţintă directă familiarizarea şi apropierea tinerilor, de tot ceea ce înseamnă elemente de patrimoniu cultural. (…) Am constatat că tinerii primesc prea puţine informaţii legate de istoria locală, de geografia locală, îşi cunosc, paradoxal, după ani de şcoală, prea puţin locul de unde se trag, locul unde s-au născut şi au copilărit, exact acel loc care va deveni de-a lungul timpului un fel de “ancoră”, pentru că foarte mulţi pleacă din zonele de origine şi nu vor şti să spună despre locurile din care provin ce este important, ce este reprezentativ, prin ce se individualizează acele locuri”, a precizat Corina Bejinariu, managerul muzeului din Zalău.

Manualul la care se lucrează în prezent va include toate elementele de patrimoniu local, care dau o anumită identitate Sălajului, precum patrimoniul arheologic, tezaure, cetăţi, îndeletniciri şi obiceiuri sau personalităţi născute în acest judeţ. “Am pornit de la câteva explicaţii despre ce înseamnă patrimoniul şi apoi le-am luat punctual, pornind de la comorile de sub pământ – patrimoniul arheologic, aducând în faţa tinerilor informaţiile reprezentative din toate epocile; am punctat acele zone care sunt şi foarte bine documentate şi foarte bine reprezentate, cum este Complexul arheologic de la Porolissum; de asemenea, ne-am referit la comorile dacilor, pentru că judeţul nostru se remarcă, în zona Şimleului şi a Văii Crasnei, printr-o densitate foarte mare de tezaure; am prezentat cetăţile medievale; componenta de etnografie a patrimoniului – îndeletnicirile de altădată, meşteşuguri; obiceiurile de altădată – obiceiurile de iarnă, pentru că ele sunt ceva mai bine conservate; foarte important, ne-am referit la oamenii de seamă ai Sălajului, pentru că şi aici constatăm lacune mari la nivelul informaţiilor pe care le deţin şi li se furnizează tinerilor, despre oamenii care au făcut istorie şi care au influenţat hotărâtor destinul acestei naţiuni, nu doar al locului; am încheiat manualul cu referiri şi la patrimoniul construit – clădirile de patrimoniu ale oraşului Zalău”, afirmă sursa citată.

Corina Bejinariu subliniază faptul că manualul va trebui completat cu contribuţia profesorilor, pentru a da, la partea finală a fiecărei lecţii, segmentul de consolidare didactică a informaţiei prezentate, iar mai apoi să se facă demersurile necesare pentru a fi acceptat ca materie opţională. Pe de altă parte, manualul îşi propune să sensibilizeze elevii şi în ceea ce priveşte respectarea patrimoniului.
Manuale asemănătoare au fost deja editate de o asociaţie, la nivelul judeţelor Ilfov şi Braşov, acesta fiind pentru nivel de gimnaziu. “Eu cred că ar trebui să devină o iniţiativă la nivel naţional şi să se identifice nucleele de lucru pentru un asemenea proiect, să nu fie iniţiative singulare – un muzeu, o asociaţie, un grup de profesori, ci să fie chiar o acţiune concertată, în care să ştim exact la ce nivel de adresăm cu informaţia, cam care sunt temele pe care le propunem. Cred că aceasta este maniera de a răspunde acelei nevoi: tinerii să primească informaţii despre local. Sigur, vor şti despre Alexandru Ioan Cuza lucruri importante, dar trebuie să ştie şi cine sunt personalităţile din zona lor de baştină care au avut contribuţii importante la dezvoltarea naţiei”, conchide managerul muzeului. AGERPRES