Unul din patru elevi – umilit în faţa colegilor; trei din 10 – ameninţaţi cu bătaia

bataie_elevi.jpgUnul din patru elevi a fost umilit în faţa colegilor şi trei din 10 sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea în şcolile din România, relevă un studiu făcut public marţi de organizaţia Salvaţi Copiii.
Cercetarea a urmărit fenomenul de bullying în şcolile româneşti în vederea unei bune înţelegeri a motivelor care stau la baza comportamentelor de violenţă între copii.

“Vorbim de o formă specifică de violenţă între copii, cu caracter de repetabilitate, cu obiectiv asumat (…). Ce a relevat studiul însă este o atitudine extrem de firească şi de normalizatoare în ceea ce priveşte comportamentul violent – de bullying – între copii. Spunem cu uşurinţă că ei trebuie să se descurce, că şcoala este un câmp social, în care fiecare face ce poate, şi de aceea trebuie să intervenim şi să îi susţinem în astfel de situaţii. Comportamentul de violenţă fizică rămâne ascuns în personalitatea copilului”, a spus Diana Stănculeanu, coordonatorul programului de combatere a violenţei de la Salvaţi Copiii.
Ea a arătat că fenomenul de bullying e strâns legat şi de comportamentul de violenţă manifestat în familia copilului.

“Într-o măsură mare, copii care sunt abuzaţi acasă fizic sau emoţional fie duc acest comportament mai departe în relaţiile cu colegii lor, fie primesc şi tolerează cu uşurinţă statutul de victimă. Este ceva cu care este obişnuit”, a completat Stănculeanu.

Prezent la lansarea acestui studiu, ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, a admis existenţa fenomenului de violenţă în şcolile din România, subliniind că un rol important trebuie să îl aibă consilierea psihologică.

“Mă îngrijorează ideea de fenomen, ceea ce înseamnă dimensiune. (…) Evidenţele ne pot ajuta, campaniile sunt frumoase, dar ele înseamnă momente. Subiectul de care discutăm necesită continuitate şi întrebarea mea este ce putem face. Este esenţială pregătirea copilului cât mai devreme, pentru că în jocul acesta sunt trei actori; copil, părinte, şcoală. Aş vrea să avem mai multe programe pe acest subiect”, a spus ministrul.

Potrivit specialiştilor, excluderea din grup, izolarea socială, ameninţarea cu violenţa fizică sau umilirea sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul şcolar. Astfel, doi din 10 copii au recunoscut că au exclus în mod repetat colegi din grupul de egali şi trei din 10 au interzis altor copii să se joace cu anumiţi elevi din clasă. AGERPRES