Ministerul Educaţiei lansează în dezbatere un document de politică publică privind combaterea segregării şcolare

ministerul educatiei.jpgMinisterul Educaţiei anunţă lansarea în dezbatere publică a unui document de politică publică privind combaterea segregării şcolare. Într-un comunicat transmis presei, MENCŞ apreciază ca prioritare creşterea calităţii serviciilor educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România, monitorizarea fenomenului de segregare şcolară, respectiv adoptarea unor instrumente de prevenire şi combatere a acestui fenomen.

“Segregarea este una dintre cele mai dure forme de discriminare pe care, din păcate, şcoala românească a recunoscut-o doar parţial în ultimii ani. Acum e nevoie de mai mult, pentru că efectele inechităţilor creează clivaje din ce în ce mai mari. Astăzi propunem o foaie de parcurs pe educaţie care să combată segregarea şcolară şi să promoveze calitatea învăţării în toate şcolile din România. Sunt măsuri care nu vizează doar susţinerea drepturilor omului, în sensul restrâns al termenului, ci pune accent şi pe valorizarea diferenţelor culturale, încurajarea relaţiei şcoală-părinte, educaţie incluzivă sau creşterea stimei de sine”, declară ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, citat în comunicat.

El invită toţi actorii interesaţi de o educaţie mai bună să participe la dezbaterea acestei propuneri, astfel încât principiile şi măsurile enunţate să răspundă nevoilor reale.

“Angajamentul meu este acela de a determina sistemul educaţional românesc să valorifice diferenţele pentru împlinirea fiecărui adult”, subliniază ministrul Educaţiei.
Conform comunicatului, în documentul supus dezbaterii publice, Ministerul Educaţiei propune o serie de obiective şi măsuri strategice pentru prevenirea şi eliminarea oricărei forme de segregare şcolară din unităţile de învăţământ preuniversitar, indiferent de criteriul de segregare: etnie, performanţe şcolare, statutul socio-economic al familiilor, mediu de rezidenţă, dizabilitate, cerinţe educaţionale speciale.
Printre acestea se regăsesc completarea/ modificarea cadrului legislativ privind desegregarea şcolară în România, creşterea calităţii serviciilor educaţionale în şcolile din România, formarea cadrelor didactice din unităţile de învăţământ preuniversitar segregate identificate la nivel naţional şi dezvoltarea unor măsuri complementare de prevenire şi combatere a discriminării sau segregării şcolare în unităţile de învăţământ. Termenele de realizare/ implementare a acestor obiective, alături de alţi parteneri guvernamentali şi din societatea civilă, sunt prevăzute pe intervalul de timp cuprins între octombrie 2016 şi august 2018.

Sugestiile şi propunerile privind proiectul MENCŞ pot fi trimise pe adresa de email corina.ceama@edu.gov.ro în perioada 6 – 17 octombrie. Potrivit MENCŞ, elaborarea proiectului are la bază rezultatele conferinţei cu tema “Desegregare şi incluziune socio-educaţională a copiilor romi, prin combaterea rasismului şi asigurarea calităţii educaţiei”, organizată de Ministerul Educaţiei la sfârşitul lunii mai 2016. AGERPRES