Dezbateri privind învăţământul profesional şi cel tehnic, în aula Universităţii Tehnice din Iaşi

iasi_univ_asachi.jpgUniversitatea Tehnica Gheorghe Asachi din Iaşi a fost, pe 21 octombrie, gazda celei de-a cincea dezbateri organizate de reprezentanţii Administraţiei Prezidenţiale intitulată, “România Educată”, care s-a axat pe dezbateri privind învăţământul profesional şi cel tehnic.

“De data aceasta dezbatem un subiect care se află pe agenda guvernului, avem o iniţiativă legislativă pentru generalizarea învăţământului dual. Am ales Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iaşi pentru că ne dorim ca învăţământul profesional să îşi recâştige prestigiul în spaţiul românesc, pe de altă parte, să aibă şi o continuitate. Nu este suficient să formăm meseriaşi de nivel trei de calificare, trebuie să le dăm şi oportunitatea de a progresa pe scala profesională, la nivel 4 sau 5, acesta din urmă ar putea fi organizat de universităţi”, a declarat presei Ligia Deca, consilier de stat la Departamentul Educaţie şi Cercetare din cadrul Administraţiei Prezidenţiale.

Ea a subliniat importanţa reformei din învăţământul profesional şi tehnic şi, totodată, o mai bună colaborare între învăţământul universitar şi preuniversitar. “Cred că universităţile tehnice din România au un rol foarte important în a reforma învăţământul profesional şi tehnologic şi cred că până la urmă comunitatea şcolară şi cea universitară trebuie să aibă acelaşi scop, cel de a facilita integrarea pe piaţa muncii şi dezvoltarea tuturor elevilor”, a mai spus Ligia Deca.

La rândul său, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, prof. dr. Camelia Gavrilă, a reiterat necesitatea unui accent mult mai mare pe învăţământul tehnic şi tehnologic. “Dacă ar fi să decupez două zone de suferinţă a învăţământului românesc ar fi în învăţământul rural, care are nevoie de programe şi de asigurare efective a egalităţii de şanse şi, respectiv, învăţământ tehnic. Din nefericire, zona tehnologică nu e considerată o rută de succes”, a declarat Camelia Gavrilă, inspector general ISJ Iaşi.

Conform acesteia, un prim demers ar trebui să meargă spre schimbarea mentalităţii, spre o valorizare mai bună a învăţământului tehnic, spre o încredere mai bună a părinţilor şi a societăţii că un absolvent din învăţământul tehnologic poate să îşi găsească drumul spre zona universitară, fie spre piaţa muncii.

“E nevoie şi de compatibilizarea programelor din învăţământul tehnic românesc cu cel european, de o împletire echilibrată dintre teorie şi practică. Ajungem în cercul vicios în care nici practica nu ai unde să o faci, pentru că nici agenţii economici nu investesc în formarea tinerilor, iar în atelierele din şcoli dotarea este deficitară. Pe de altă parte, învăţământul profesional este resimţit ca o soluţie alternativă în cazul eşecului la liceu. Nu există consiliere psihologică şi pedagogică adecvată”, a mai spus Camelia Gavrilă.

La dezbaterea organizată la Universitatea Tehnică Gh. Asachi au luat parte şi reprezentanţi ai instituţiilor din învăţământul universitar şi preuniversitar, ai mediului de afaceri, profesori, elevi, studenţi, reprezentanţi ai organizaţiilor non-guvernamentale din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est. AGERPRES