ANOSR cere adaptarea curriculei universitare la piata muncii

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) doreste adaptarea curriculei universitare la nevoile pietei muncii, a declarat presedintele organizatiei, Irina Tudor, la dezbaterea “Academic vs Private”.
Totodata, ANOSR solicita dezvoltarea unor programe de formare comune intre mediul academic si cel privat. Potrivit reprezentantilor studentilor, din cauza lipsei de legatura intre mediul academic si viitorii angajatori, informatiile predate la cursuri nu au intotdeauna o acoperire in viata reala, de multe ori fiind depasite de practica, astfel “teoria devenind inutila”.

“Consideram necesare initierea de colaborari intre universitati si membrii comunitatii de afaceri prin elaborarea unor programe de colaborare comune, in care activitatea de invatare sa fie structurata pe module si realizata la acelasi nivel de catre profesori si specialisti, practicieni in mediul privat”, a spus presedintele ANOSR.

In opinia Irinei Tudor, orice forma de invatamant, in special cel superior, “ar trebui sa se concretizeze in abilitati clare cu care absolventii sa poata intra in competitia pe piata fortei de munca”. Irina Tudor a afirmat ca studentii si absolventii din tara noastra sunt pusi in fata unor dificultati majore din cauza lipsei de legatura si sincronizare dintre mediul academic si cel privat sau public.

“In cadrul studiilor universitare se pune accent pe teorie si studentii acumuleaza informatii pe care nu stiu sa le adapteze si sa le aplice in viata reala”, a spus reprezentantul studentilor.

Unul dintre lucrurile reprosate de ANOSR este acela ca practica nu este axata pe obiective “clare”, ca studentul, odata cu realizarea acesteia, sa detina competente si abilitati in legatura cu o anumita parte a specializarii lui.

Reprezentantii studentilor considera ca este necesara elaborarea unui cadru national pentru practica cu facilitati sporite pentru firmele private, in care studentilor sa li se poata oferi contracte relevante in firme si institutii in care pot dovedi abilitati clare.

ANOSR considera ca facultatile ar trebui sa joace un rol major in incheierea de acorduri cu investitori locali si stabilirea unor planuri comune de actiune in ceea ce priveste dezvoltarea resursei umane.

Coordonatorul proiectului “Academic vs Private”, Dan Spoiala, a declarat ca obiectivul ANOSR pe termen mediu este pilotarea unui laborator de cercetare cu finantarea si participarea universitatilor si a comunitatii de afaceri de la nivel local, in care studentii si indrumatorii sa rezolve prin inovatie probleme ce tin de activitatea firmelor.

Rectorul Universitatii Bucuresti, Ion Panzaru, a subliniat necesitatea crearii unui “canal de legatura” intre universitati si mediul privat. Prezent la dezbatere, presedintele executiv al Confederatiei Patronatelor, Adrian Izvoranu, a afirmat ca mediul academic “produce pe stoc”. “Universitatile produc someri cu diplome frumoase, iar noi, patronatele, nu avem niciun interes sa finantam acest domeniu”, a spus Izvoranu.

El a sustinut ca de vina este neimplementarea anumitor lucruri bune care ar putea sa fie luate din afara, legislatia romaneasca in domeniu. In opinia acestuia, ar fi necesar ca studentii sa munceasca intr-o companie inca din timpul facultatii.