Peste 200 de profesori vranceni cer renuntarea la tezele unice

Aproximativ 200 de profesori din municipiul Focsani solicita Ministerului Educatiei sa renunte la tezele cu subiect unic.
Initiatorul acestui demers, profesorul Tiberiu Dima, directorul Scolii “Ion Basgan” din municipiul Focsani, sustine ca tezele cu subiect unic nu reprezinta o evaluare profesionala a elevilor, ci doar una subiectiva, calificandu-le drept ”o aberatie”. Demersul profesorului Dima a demarat la sfarsitul anului trecut, cand i-a trimis ministrului Educatiei o scrisoare deschisa in care prezinta lacunele acestor examene.

Dima reclama faptul ca pentru corecta derulare a tezelor cu subiect unic, este nevoie de o neutralitate a asistentilor la clase – avand in vedere ca notele de la aceste teze ierarhizeaza elevii din tot judetul, in vederea admiterii la liceu. “Exista o tentatie naturala a profesorilor de a-si ajuta elevii, la scolile unde nivelul e slab. Orice astfel de ajutor este de natura sa produca o ierarhie falsa, lucru absolut catastrofal pentru
educatie”
, sustine Tiberiu Dima.

Prin urmare, profesorii din Vrancea solicita ministerului ca rezultatele de la tezele cu subiect unic din semestru I a anului scolar 2007-2008 sa conteze numai ca note la teza semestriala si, de asemenea, solicita elaborarea unei modalitati de evaluare externa a elevilor din clasa a VIII-a, promotia 2008, organizata in licee, incat sa se asigure corectitudinea repartizarii, cel putin la nivelul atins de testele nationale.

Ministerul Educatiei i-a raspuns profesorului Dima, precizand ca “tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale, reprezinta evaluari nationale si nu au ca scop ierarhizarea elevilor in vederea admiterii la liceu, drept urmare nu pot produce o ierarhie falsa”. De asemenea, oficialii de la educatie sustin ca metodologia de organizare si desfasurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a si a VIII-a in anul scolar 2007-2008 sustine descentralizarea invatamantului romanesc, motiv pentru care membrii comisiilor din unitatile de invatamant, din centrele de evaluare si din centrele de contestatii sunt numiti prin decizie a inspectoratului scolar general, la propunerea Consiliului de administratie a inspectoratului scolar. In aceste conditii, unele dintre criteriile pe baza carora, la nivel local, se face selectia cadrelor didactice implicate in desfasurarea tezelor cu subiect unic ar trebui sa fie probitatea morala si corectitudinea.

Nemultumit de raspunsul ministerului, profesorul Dima sustine ca va milita si pe viitor, pentru eliminarea tezelor unice. “In vara va iesi scandal mare pe aceasta tema si atunci ministerul va lua o decizie pripita, pentru a calma spiritele. Eu voi trimite semnaturile la minister si vom vedea ce decizie se va lua. Responsabilitatea este a lor”, sustine profesorul Tiberiu Dima.