Cu 2.000 de locuri mai mult in invatamantul liceal

Guvernul a aprobat cifrele de scolarizare pentru anul scolar si universitar 2008-2009, pentru invatamantul preuniversitar si superior de stat, dupa cum a anuntat ministrul Educatiei si Cercetarii, Cristian Adomnitei.
Numarul locurilor in gradinitele de stat in anul scolar 2008-2009 va fi cu 15.000 mai mare decat cel de anul acesta, iar numarul locurilor in invatamantul liceal va fi cu 2.000 locuri mai mult decat anul trecut.

„Avem un deficit in gradinite de aproximativ 300.000 de locuri” a declarat ministrul Adomnitei, „Deja s-a semnat ordinul de ministru privind initierea procedurii de licitatii pentru achizitionarea serviciului de proiectare a proiectelor tip pentru gradinitele cu 2 si 4 locuri, cu program normal, in special pentru mediul rural sau orase mici, si gradinitele cu 4 si 6 locuri, cu program prelungit, care presupun cantine si spatiu de odihna, in special pentru a acoperi deficitele din zonele urbane mari” , a mai afirmat ministrul Educatiei.

Numarul elevilor in clasele V-VIII din invatamantul gimnazial scade cu 50.000. Pentru invatamantul postliceal de zi si/sau seral sunt alocate un numar de 14.500 de locuri.
Cifrele de scolarizare dimensioneaza sistemul national de invatamant in functie de o serie de indicatori specifici pentru fiecare ciclu de invatamant in parte. Se are in vedere faptul ca institutiile de invatamant trebuie sa functioneze astfel incat, prin calitatea serviciilor, sa raspunda asteptarilor publice.

Pentru invatamantul preuniversitar de stat, propunerile pentru cifrele de scolarizare se bazeaza pe proiectele inaintate de inspectoratele scolare si sunt fundamentate pe evolutia demografica a populatiei de varsta prescolara si scolara, pe capacitatea liceelor de a raspunde la cereri, pe optiunile elevilor si parintilor, pe studiile privind evolutia in perspectiva a pietei muncii, respectiv tendintele privind dezvoltarea regionala si a zonelor in care se afla unitatile de invatamant.

De asemenea, s-au avut in vedere si prevederile Planurilor Regionale de Actiune pentru Dezvoltarea Invatamantului Profesional si Tehnic in perspectiva 2013 (PRAI) si cele ale Planurilor Locale de Actiune pentru Dezvoltarea Invatamantului Profesional si Tehnic in perspectiva 2013 (PLAI).

Prin numarul de locuri preconizat planul include si readucerea in sistemul educational a persoanelor care nu au finalizat invatamantul obligatoriu sau nu au dobandit o calificare profesionala.

Numarul de locuri pentru invatamantul de asta si sportiv a fost corelat cu performantele realizate in acest domeniu.

In invatamantul universitar, propunerile pentru cifrele de scolarizare, pentru ciclul de licenta au avut la baza numarul estimat al absolventilor de liceu cu diploma de bacalaureat, propunerile inaintate de conducerile universitatilor, corelarea cu noua structura a domeniilor cu studii de licenta si crearea premiselor pentru asigurarea unui echilibru intre studiile de licenta si studiile de masterat, propunerile inainate de asociatiile neguvernamentale, misiunile diplomatice ale Romaniei din tarile respective pentru etnicii romani din afara granitelor.

Propunerile pentru studiile universitare de masterat si doctorat au avut in vedere cresterea numarului de locuri pentru programele de master, mesajele provenite din mediul economic si social, stimularea implicarii comunitatii academice in prospectarea cererilor sociale si economice de calificari universitare, in organizarea fluxurilor studentesti si a programelor de studii in functie de aceste cereri, astfel incat sa sporeasca in mod notabil contributia invatamantului superior la accelerarea, chiar orientarea, schimbarilor din societatea noastra.