“In invatamantul privat, directorul are posibilitatea sa retribuie profesorii in functie de competentele profesionale si de performante”

stefanescu_vasile.jpgVasile Stefanescu, directorul Liceului Particular nr. 1 “Onicescu – Mihoc” din Bucuresti, a acordat un interviu pentru portalul www.EduManager.ro in care vorbeste despre principiile care guverneaza managementul intr-o instittutie privata si despre particularitatile acestui tip de sistem educational.

– Domnule Stefanescu, se resimt efectele actualei crize economice la nivelul invatamantului liceal si in particular in cazul liceului dvs.?

– Efectele actualei crize economice se resimt in liceul nostru prin scaderea progresiva a numarului de elevi ramasi inscrsi in cele 3 forme de invatamant (zi, seral, FR). Uni din acesti elevi motiveaza retragerea si absentele de la ore prin faptul ca nu mai dispun de mijloace financiare corespunzatoare sau ca trebuie sa isi caute alt loc de munca. La un nivel numeric mai scazut unii elevi parasesc capitala si se indreapta spre provincie pentru a-si cauta un loc de munca corespunzator. Aceste cauze influenteaza in mod simtitor resursele financiare ale institutiei si produc si unele modificar ale climatlui muncii in scoala. Mentionez ca aceste influente exercitate de criza economica la nivelul invatamantului sunt specifice invatamantului privat care are resurse financiare proprii formate din taxele elevilor.

– Care sunt principiile cele mai importante care guverneaza bunul management al unui liceu privat, asa cum este Liceului Particular nr. 1 “Onicescu – Mihoc”, in comparatie cu o unitate scolara de stat?

– Managementul invatamantului privat se bazeaza pe autonomia financiara si economica a liceelor particulare, care influenteaza in mod considerabil relatia dintre manager si profesorii liceului. Directorul are posibilitatea sa retribuie profesori in functie de competentele profesionale si de performantele obtinute in procesul de invatamant. Aceste principii sunt numai deziderate sau proiectii de viitor a invatamantului de stat. Resursele umane ale invatamantului particular sunt influentate de cerintele exprimate de conducere fata de calitatea si performantele salariatilor (cadre didactice, personal didactic auxiliar sau tehnico-administrativ), iar autonomia financiara ofera mai mare libertate managerului de a contribui la imbunatatirea bazei materiale si didactice proprii, de a implementa strategii didactice in raport cu cerintele specifice invatamantului privat. In liceele private exista o mai mare varietate de stiluri de predare si de selectare a continuturilor esentiale ale lectiilor. Un obiectiv esential al liceelor private este selectionare profesorilor si recompensarea activitatilor de calitate prin premii pe care poate sa le atribuie managerul scolar. In concluzie principiile cele mai importante care guverneaza managementul liceului privat sunt:

– activitatea independenta de selectare a personalului didactic , auxiliar si administrativ in functie de calitatea actului instructiv-educativ;

– autonomie financiara si administrativa intemeiata pe baza parteneriatului cu profesori si parinti;

– stimularea activitatilor creatoare a profesorilor si elevilor prin recompense materiale.

– Liceul pe care il conduceti se confrunta cu o criza a profesorilor bine pregatiti profesional? Ce masuri aplicati pentru a preintampina eventuala migratie a acestora la alte unitati scolare sau in strainatate?

– Liceul nu se confrunta cu o criza a profesorilor bine pregatiti, deoarce in selectarea personalului de instruire se realizeaza un echilibru intre profesori mai tineri si profesori care au o vechime mai mare in invatamant, o experienta didactico-stiintifica concretizata prin lucrari metodice-stiintifice (manuale, culegeri, articole, lucrari didactice) sau prin lucrari de doctorat. O greutate specifica se intampina in realizarea acestui echilibru deoarece profesorii cu grade didactice, experienta si lucrari nu pot fi titularizati datorita faptului ca au varste necorespunzatoare. Migratia spre alte unitati scolare este preintampinata prin stimulente materiale acordate cu prioritate profesorilor care demonstreaza interes in realizarea pregatirilor elevilor.

– Care considerati ca sunt principalele prioritati legislative pe care ar trebui sa le aiba in vedere Ministerul de resort si Guvernul pentru a imbunatati activitatea unitatilor de invatamant preuniversitar?

– In primul rand, salarizarea in functie de competente, performante si activitati independente si individuale pentru pegatirea elevilor. Ministerul trebuie sa gaseasca cadru legislativ si operational pentru realizarea acestei cerinte. In al doilea rand, este necesara o utonomie manageriala, administrativa si scoalara. Apoi, vorbim de imbunatatirea relatiilor de parteneriat cu parintii, comunitatea locala si cu institutiile social culturale si economice. De asemenea, se impune imbunatatirea relatiei profesor-elev astfel in cat elevul sa dobandeasca calitati noi si trasaturi de personalitate care sa ii permita integrarea in viata sociala si economica. Nu in ultimul rand, este nevoie de masuri speciale pentru imbunatatirea actelor decizionale ale scoli si a finalitatilor educationale.

– Daca ar fi sa evaluati trei motive pentru care ati sugera unor parinti sa-si inscrie copilul ca elev la Liceul “Onicescu-Mihoc”, care ar fi acestea?

– Primul motiv ar fi ca avem activitati diferentiate, care se desfasoara cu elevi la obiectele mai importante de invatamant, in functie de rezultatele obtinute de ei la testele initiale prin meditatii si consultatii. Aceste activitati sunt gratuite pentru elevi, dar cu recompense substantiale pentru profesorii care le conduc si le desfasoara. Sunt activitati necesare mai ales pentru faptul ca elevii din prima clasa a liceului resimt prezenta unui prag inalt in continuitatea cunostiintelor cand trec de la gimnaziu la liceu. Un al doilea motiv se sprijina pe organizarea interna a unui liceu particular, elaborarea regulamentelor de ordine interioara si pe faptul ca dispun de un sprijin financiar care este specific acestei forme de invatamant, in consecinta exista o mai mare libertate in selectarea si desfasurarea activitatilor de pregatire suplimentara. De asemenea, subliniez optimizarea procesului de instruire, prin reducerea numarului de elevi si prin urmare adoptarea marimii clasei de lucru la posibilitatile de a desfasura activitati independente cu elevii. In invatamantul privat unele clase de elevi pot functiona un numar mai restrans de elevi, ceea ce ofera posibilitatea profesorului sa imbunatateasca calitatea actului de instruire si educatie.