Ecaterina Andronescu a prezentat proiectul Codului Educatiei

andronescu albastru.jpgMinistrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, a prezentat, miercuri, in Guvern, in prima lectura, proiectul Codului Educatiei, pe care l-a catalogat drept un document de natura sa confere credibilitate sistemului si sa asigure progresul scolar prin masurile propuse.

“Am prezentat in Guvern, in prima lectura, proiectul Codului Educatiei: un document complet, un document care este de natura sa dea stabilitate, credibilitate, coerenta si sa asigure progresul scolar prin masurile pe care le propune pentru principalele domenii ale sistemului de invatamant”, a spus Ecaterina Andronescu.

Ea a tinut sa sublinieze ca la elaborarea documentului au lucrat experti de la Institutul de Stiinte ale Educatiei, rectori, decani, lideri ai principalelor federatii sindicale, reprezentanti ai studentilor si ai asociatiilor de parinti.

“Il vom pune in dezbatere publica si, cu siguranta, suntem foarte deschisi opiniilor care se vor exprima, in asa fel incat sa putem da sistemului de invatamant o legislatie cat mai aproape de nevoile pe care sistemul le are”, a sustinut ministrul.

Ecaterina Andronescu a reiterat ca noul Cod aduce o multime de elemente de noutate si ca, in primul rand, stabileste structura sistemului, tinand seama de traditia invatamantului romanesc, dar si “de ceea este modern in lume”. Astfel, documentul pune accent pe instruirea de la zero-trei ani si pana la finalizarea liceului, perioada propusa sa faca parte din invatamantul obligatoriu.

“Este optiunea pe care Romania poate sa o faca, in vederea modernizarii societatii romanesti si cred ca este o optiune extrem de importanta. (…) Ideea de face invatamantul obligatoriu de 12 clase este una absolut necesara pentru modernizarea societatii romanesti in ansamblu si nu este aducatoare de cheltuieli suplimentare exagerate”, a fost de parere Andronescu. Ea a argumentat prin faptul ca 97% dintre elevii care aleg, in locul liceului, scoala de arta si meserii, simt nevoia de a-si completa studiile.

“Socotind ca 70% dintre elevi, dupa clasa a zecea, merg in liceu si 30% la scoli de arta si meserii, 97% din cei ce parcurg scoala de meserii isi completeaza studiile initiale. Deci practic, costurile suplimentare pe care le aduce aceasta propunere si care se refera doar la manualele pentru ultimele doua clase sunt compensate de acest an de completare”, a explicat Ecaterina Andronescu. În continuare, ea a mentionat ca, in noua lege, sunt reformate procesele de evaluare, cu accent pe evaluarea continua, pe evaluarile nationale, care reintroduc in sistemul de evaluare romanesc evaluari de tip international la care Romania a mai participat. De asemenea, este restructurata trecerea de la ciclul gimnazial la ciclul liceal, socotit ca un intreg al invatamantului obligatoriu si este restructurat si bacalaureatul, care era nemodificat de peste zece ani.

“Legislatia actuala aduce si o modificare importanta sistemului de formare initiala a cadrelor didactice. Se introduce un an de stagiu si pot sa-si continue cariera de dascal doar cei care, dupa un an de stagiu, dovedesc ca au o vocatie in acest sens si trec un examen de absolvire dupa aceasta perioada de stagiu, axata pe competentele pedagogice”, a completat Ecaterina Andronescu.
În ceea ce priveste invatamantul superior, sunt definite mult mai clar toate ciclurile de invatamant, iar masteratul si programele de invatamant post-universitar sunt restructurate.

“Sunt accentuate procesele de evaluare pentru autorizare, in asa fel incat fenomene cum a fost cel de la Universitatea Spiru Haret sa nu mai fie posibile. Se introduce ideea unei strategii de monitorizare, care sa cuprinda atat personalitati importante ale universitatii, cat si din afara universitatii”, a mai spus ministrul. De asemenea, codul aduce propuneri de modificari si in ceea ce priveste functiile didactice. Astfel, in ceea ce priveste invatamantul superior, functia de preparator este scoasa din nomenclator si va putea fi preluata de catre doctoranzii cu frecventa.