Andrei Marga: “Iesirea din criza inseamna investitii in educatie”

marga_andrei_.jpgIesirea din criza inseamna investitii in educatie si in crearea unor centre de excelenta in universitati, a afirmat, joi, intr-o conferinta de presa, rectorul Universitatii Babes-Bolyai, prof. univ. dr. Andrei Marga, subliniind ca institutia clujeana de invatamant superior isi asuma si in 2010 o “Strategie a obtinerii si consacrarii excelentei” in performantele sale.

”Cuvantul ‘excelenta’ este destul de compromis in Romania, pentru ca pornindu-se de la lansarea ideii de a delimita centre dupa acest criteriu, toata lumea a devenit excelenta, chiar daca termenul indica strict o iesire din ceea ce este comun. Cel putin in Romania excelenta universitara este confundata gresit fie cu obtinerea de granturi – care este importanta financiar dar nu spune ceva despre calibrul performantelor, iar multe granturi nu au dus la vreo performanta universitara, fie cu publicarea de lucrari inregistrate in baze de date internationale, prin sistemul Thomson ISI (Institute for Scientific Information (ISI) din Philadephia, autoritatea recunoscuta pe plan international pentru evaluarea publicatiilor stiintifice, n.r.)”, a afirmat profesorul Andrei Marga.

Potrivit rectorului UBB, in Romania sunt aproape 90 de universitati acreditate, iar institutia clujeana are obligatia sa se delimiteze, la nivel national, prin diversificarea specializarilor si a criteriilor de performanta. Pentru anul universitar 2010-2011, UBB va veni cu multe noutati in competitia pentru excelenta. Mai multe dintre facultatile universitatii vor avea noi specializari precum chimie clinica si criminalistica la Facultatea de Chimie, masuratori cadastrale la Geografie, muzeologie la Facultatea de Istorie, limba si literatura finlandeza la Facultatea de Litere, consiliere curriculara la Facultatea de Psihologie, administrarea afacerilor (cu predare in limba engleza) la Facultatea de Bussines, marketing social la Sociologie si administratie si guvernanta europeana la Facultatea de Studii Europene.

Rectorul UBB a precizat ca 80% dintre absolventii UBB sunt angajati dupa absolvirea studiilor, infrastructura institutiei este competitiva – in 2009 fiind inaugurate Institutul de Tehnologie, Institutul de Turcologie, Institutul Confucius, Bazinul de Natatie ”Universitas”, Centrul de Kinetoterapie, Caminul Economica II, Baza de Practica Baru-Mare -, iar in privinta publicatiilor, institutia are 12 aparitii certificate in sistemul Thomson ISI. De asemenea, in 2009, UBB a continuat angajarea de personal didactic, UBB primind in structurile sale peste 250 de cadre didactice noi, astfel incat raportul dintre posturile didactice ocupate de titulari si efectivul de studenti s-a stabilizat la peste 72%. Totodata, universitatea a intrat in examinarea autoritatii de evaluare universitara si a obtinut calificativul maxim care se acorda.


”Pentru a intruni criteriile excelentei universitare, trebuie intrunite doua criterii: sa inovezi si, in al doilea rand, inovatia sa castige in competitia cu inovatia altuia. De pilda, intr-o cercetare de matematica ai adus o noua teorema, intr-o cercetare de istorie ai dat o noua monografie, iar intr-o cercetare filosofica ai dat o noua interpretare, dar este vorba de excelenta daca teorema, monografia sau interpretarea sunt mai bune decat toate celelalte”, sustine Andrei Marga. Universitarul clujean a aratat, in context, ca in UBB s-a pus problema angajarii personalului didactic numai pe criteriul excelentei, iar in institutie sunt in acest moment 117 catedre care trebuie sa castige in marea competitie globala. In aceasta luna, la toate nivelurile universitatii se discuta ce este de facut in aceasta abordare exigenta, a punctat Andrei Marga.


Referindu-se la ierarhizarea institutiilor de invatamant superior, rectorul UBB a subliniat ca universitatile sunt variate, iar unele sunt intr-adevar comprehensibile, acoperind toate specializarile. In opinia sa, este imposibil sa se compare un institut de medicina cu o academie de arta sau cu o universitate comprehensiva. Pe de alta parte, o universitate are de realizat in acelasi timp mai multe tinte, de la invatamantul de calitate, la invatarea performanta, asigurarea cercetarii stiintifice competitive, asigurarea succesiunii, a inovatiei tehnologice, precum si prezenta cu opinii in viata publica, stiintifica si culturala.

”Din acest motiv, ierarhizarea universitatilor este foarte dificila, iar pana la aceasta ora, toate ierarhizarile facute in lume – Shanghai, Der Spiegel sau The Time -, sunt partiale. Masurarea performantei universitatii se face usor atunci cand este vorba de productia stiintifica per capita, dar se face foarte greu cand este vorba de impactul cultural sau social al universitatii”, a spus Andrei Marga. AGERPRES