Ministerul Educaţiei are în vedere o serie de măsuri privind reintegrarea copiilor remigranţi

sala_clasa_mare.jpgMinisterul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului are în vedere elaborarea de strategii şi politici educaţionale urmate de o serie de măsuri concrete care se vor derula atât la nivelul inspectoratului şcolar, cât şi la nivelul fiecărei şcoli pentru reintegrarea şcolară a copiilor remigranţi, a declarat vineri secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Stelian Fedorca, potrivit unui comunicat de presă remis vineri.

Secretarul de stat a precizat, în cadrul dezbaterii prilejuite de lansarea studiului ‘Remigraţia copiilor români” care a avut loc la sediul MAE, că MECTS va comunica prin intermediul inspectoratelor şcolare conducerile tuturor unităţilor de învăţământ legislaţia referitoare la integrarea în regimul şcolar din România a elevilor reînmatriculaţi ca urmare a întoarcerii din străinătate, va desemna un inspector şcolar cu atribuţii în coordonarea acţiunilor de reînmatriculare şi va stabili un program de lucru cu publicul pentru informarea acestuia cu privire la procedura de înmatriculare/reînmatriculare a elevilor remigranţi în mediul şcolar din România.

Totodată, MECTS va transmite documentele către Consiliul Naţional de Recunoaştere a Diplomelor, în vederea echivalării studiilor, va monitoriza la nivel judeţean integrarea elevilor remigranţi, va înainta demersurile legale privind echivalarea studiilor şi încadrarea elevilor în sistemul de învăţământ românesc, la nivelul corespunzător experienţei lor şcolare (acţiune realizată în colaborare cu compartimentul reţea şcolară de la inspectoratul şcolar) şi va organiza în şcoli cursuri intensive gratuite de limba română pentru elevii reveniţi în ţară şi care nu stăpânesc bine limba română.

MECTS va stabili parteneriate cu instituţii şcolare din ţara de adopţie pentru încurajarea elevilor în vederea comunicării cu foştii colegi /prieteni, prin reţele de socializare, va consilia psihologic părinţii, în vederea adoptării de către aceştia a unei conduite adecvate privind acordarea de sprijin copiilor, pentru obţinerea performanţei şcolare în România şi va implica comitetul de părinţi din şcoală în vederea elaborării de strategii adecvate şi personalizate pentru asigurarea unei inserţii corecte şi rapide a copiilor în noile colective şcolare.
MECTS va oferi consultanţă de specialitate şi metodică acordată cadrelor didactice, în vederea tratării diferenţiate, adaptate nevoilor educaţionale ale acestor elevi, prin cursuri de formare derulate la nivelul cercurilor metodice şi prin CCD, va organiza activităţi de cunoaştere de către cadrele didactice a sistemelor de învăţământ europene, în special a celor din ţările în care elevii au învăţat o perioadă de timp, în vederea adoptării unor strategii integratoare adecvate şi compatibile cu nivelul de bază al competenţelor deţinute de cei şcolarizaţi o perioadă de timp în alte sisteme de educaţie.

Stelian Fedorca a mai spus că MECTS va elabora materiale auxiliare destinate acestor elevi, avizate de minister, în vederea utilizării în activitatea didactică specifică, va cuprinde în portofoliul profesorului planul de măsuri remediale, în vederea măsurării exacte a progresului şcolar.

De asemenea, MECTS va organiza activităţi remediale şi va asigura posibilitatea participării la ore suplimentare de pregătire recuperatorie, va realiza cursuri de învăţare în cadrul şcolii a limbii române de către elevii care s-au născut în ţara de adopţie şi organizarea unor activităţi în şcoală şi în afara şcolii, cu elevii colectivelor din care fac parte, în vederea socializării rapide şi a învăţării limbii române, prin conversaţie.

În ceea ce priveşte programa de limba şi literatura română, aceasta va fi adaptată pentru elevii care s-au născut în ţara de adopţie şi au crescut într-un alt mediu lingvistic, în vederea învăţării eficiente, iar elevii vor fi implicaţi în activităţi de voluntariat în cadrul unor ONG-uri care acţionează în mai multe state europene şi în activităţi ale unor cercuri care se desfăşoară într-o limbă străină.

Una dintre măsurile care vor fi luate de către MECTS se referă la organizarea de cursuri intensive de limba română/cultură şi civilizaţie românească, dacă situaţia va impune astfel de iniţiative.

Potrivit datelor Ministerului Educaţiei, în perioada ianuarie 2008 – mai 2012, 21.325 de copii reveniţi din Italia şi Spania au solicitat echivalarea studiilor pentru reînmatricularea în sistemul educaţional românesc. Conform concluziilor specialiştilor care au redactat studiul menţionat anterior, peste 6000 de copii remigranţi au dificultăţi de readaptare şi probleme de natură psihologică, ce riscă să le afecteze dezvoltarea. AGERPRES