Remus Pricopie: “Dacă vrem informaţii din sistem, trebuie să avem o evaluare naţională”

pricopie_remus3.jpgMinistrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, consideră că simulările pentru examenele de evaluare naţională sunt necesare, pentru că numai astfel se poate afla din timp care este nivelul elevilor şi se poate interveni acolo unde este nevoie.

“Evident că ne ajută. Dacă vrem informaţii exacte din sistem, trebuie să avem o evaluare naţională. Dacă nu am fi avut această simulare pentru evaluarea naţională, nu am fi ştiut cum stăm. În mod deliberat am cerut ca simularea să se facă cu câteva luni înaintea examenului propriu-zis, pentru a avea totuşi timp pentru intervenţie. Suntem în luna martie, examenul este în vară, prin urmare, încă putem să ne concentrăm asupra acestor evaluări”, a precizat joi ministrul Educaţiei Naţionale, care a participat la cea de-a treia ediţie a Conferinţei Lauder de diplomaţie şi afaceri internaţionale, eveniment organizat la Palatul Parlamentului.

El a precizat că această simulare a avut loc şi anul trecut, singura diferenţă de anul acesta fiind abordarea la nivel naţional. “Simulările pentru examenele de evaluare naţională nu se petrec pentru prima dată anul acesta, le-am avut şi în anii trecuţi, singura diferenţă faţă de anul trecut este abordarea naţională. Adică, în loc să faci în fiecare săptămână câte un judeţ, iar datele să nu le poţi compara, pentru că, fiind metode diferite, nu ai cum să le compari, am aplicat simularea pentru evaluarea naţională în acelaşi timp, după acelaşi mod în care sunt redactate subiectele pentru examenul din vară şi cu posibilitatea să le comparăm”, a explicat Pricopie.

Cât priveşte rezultatele elevilor, ministrul Educaţiei a afirmat că este optimist, chiar dacă este nemulţumit de rezultatele acestei simulări. “Acesta a fost şi este scopul oricărei simulări: să te antrenezi, să te pregăteşti, să vezi unde ai deficienţe şi să încerci să le corectezi. Eu sunt optimist, chiar dacă sunt nemulţumit de rezultatele acestei simulări. O să vedem şi la bacalaureat ce se întâmplă. Eu sunt mulţumit că intrăm pe un sistem mult mai predictibil. Atunci când vom avea, cumulat, rezultatele din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, simularea din clasa a VIII-a, atunci ar trebui ca rezultatele la sfârşitul clasei a VIII-a, la examenul real de evaluare naţională, să fie mai bune”, a declarat Pricopie.

El a adăugat că la aceste simulări s-a constatat un grad de mobilizare a elevilor “foarte scăzut” la testul de Matematică. “Ce avem de făcut în continuare: am transmis deja instrucţiuni inspectoratelor, vom avea în continuare discuţii cu inspectorii generali, cu cei adjuncţi, cu inspectorii de specialitate – matematică, română, limba maternă – astfel încât la nivelul fiecărui judeţ să existe discuţii cu toţi profesorii de matematică, română şi limba maternă din ţară, să existe o abordare foarte clară cum recuperăm materia şi cum creştem gradul de mobilizare al elevilor, pentru ca la examenul naţional să avem rezultate mai bune”, a mai precizat Remus Pricopie.

Potrivit ministrului Educaţiei, introducerea examenului de evaluare naţională pentru elevii din clasa a XI-a îi va ajuta pe aceştia să înţeleagă care este nivelul de dificultate, pentru că examenul de bacalaureat este “unul mult mai complicat”, şi să se mobilizeze pentru examen. “Cu calm, cu profesionalism, cu ce ştiu profesorii să facă mai bine la clasă, adică vocaţie, eu cred că vom reuşi să remediem – sigur, nu mă aştept la un rezultat spectaculos în vară -, dar important este ca, încet, gradual să ajungem la rezultate mai bune”, a spus Pricopie.

El a arătat că, pe marginea lucrărilor elevilor, vor fi evaluări şi discuţii cu profesorii de la clasă, cu părinţii. “Lucrările vor ajunge în mâna fiecărui elev, astfel încât elevul să vadă unde a greşit, să poată să prezinte şi părintelui această lucrare. Sigur că, ulterior, ele vor fi recuperate şi ţinute la şcoală, dar această discuţie individualizată pentru fiecare caz în parte este importantă”, a afirmat Pricopie.
Pe de altă parte, el a anunţat că, în luna mai, vor fi evaluaţi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de asemenea la nivel naţional. “Vom şti unde copiii reuşesc să performeze şi unde avem probleme, iar acolo unde avem probleme, ne vom orienta cu politici publice corespunzătoare, vom monitoriza, vom evalua, de la ceea ce se întâmplă în clasă la modul în care şcoala este condusă. Vom avea date pe baza cărora să putem să spunem că această şcoală performează, prin urmare îi felicităm şi îi susţinem mai departe, sau această şcoală nu performează, prin urmare va trebui să facem o serie de schimbări, de la ceea ce ce se întâmplă în clasă până la nivelul managementului”, a mai spus Pricopie.

Aproape jumătate (48,8%) dintre elevii de clasa a VIII-a au obţinut medii peste 5 la examenele din cadrul simulării naţionale, respectiv 66,95% la Limba română şi doar 30,4% la Matematică, a informat miercuri Ministerul Educaţiei Naţionale. Potrivit sursei citate, din totalul celor 187.886 de elevi înscrişi, 177.946 (94,7%) au participat la toate probele. Dintre aceştia, 86.893 (48,8%) au obţinut medii peste 5. Pe zone, cele mai mari procente de note peste 5 s-au înregistrat în municipiul Bucureşti 64,21%, judeţul Brăila – 60,42% şi judeţul Cluj – 59,18%. Cele mai slabe rezultate s-au înregistrat în Călăraşi – 34,18%, Caraş-Severin – 36,28% şi Dolj – 37,95%. AGERPRES