Populaţia şcolară a scăzut în judeţul Covasna cu 2.855 de elevi în ultimii cinci ani

elevi putini.jpgPopulaţia şcolară din judeţul Covasna a scăzut în ultimii cinci ani cu 2.855 de elevi, fenomenul având drept consecinţă reducerea numărului posturilor didactice.

Şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Covasna, Keresztely Irma, a declarat că numai în acest an şcolar numărul elevilor a scăzut cu 978 faţă de cel precedent, printre cauze numărându-se scăderea natalităţii şi abandonul şcolar.

“În ultimii cinci ani populaţia şcolară a scăzut în total cu 2.855 de copii la toate ciclurile. Dacă luăm în calcul 25 de elevi într-o clasă asta ar însemna 114 clase în minus. (…) Evident, nu s-au redus toate aceste 114 clase, cu toate că numărul elevilor a scăzut, pentru că nu s-a putut face acest lucru, deoarece nu toţi elevii sunt în aceeaşi şcoală sau în aceeaşi localitate. Accesul la educaţie trebuie garantat la toate nivelele, în fiecare oraş şi comună trebuie să existe unităţi şcolare, prin urmare au funcţionat şi clase sub efectiv, cu câţiva elevi, în special în mediul rural”, a declarat Keresztely Irma.
Potrivit acesteia, în unele cazuri clasele sub efectiv au fost generate şi de specificul etnic al judeţului Covasna, respectiv de existenţa liniilor separate cu predare în limba română, respectiv limba maghiară.

Şefa Inspectoratului a menţionat că reducerea efectivelor de elevi influenţează în mod direct numărul posturilor şi bugetarea acestora, stabilită în funcţie de numărul de elevi din fiecare unitate de învăţământ. Ea a arătat că în anul şcolar 2010-2011 în judeţul Covasna erau 4.192 de posturi în învăţământ, dintre care 2.934 didactice, iar restul nedidactice şi didactice auxiliare, în 2011-2012 au scăzut la aproape 4.130, cifră care s-a menţinut constantă în următorii trei ani în ciuda scăderii numărului de elevi şi presiunilor venite din partea Ministerului Educaţiei pentru reducerea numărului acestora.

“Conform cerinţelor ministerului ar fi trebuit să reducem 197 de posturi în judeţul Covasna. Nu am reuşit să facem acest lucru, avem o depăşire de 40 de posturi. Nu ne putem încadra în numărul cerut de minister din cauza specificului judeţului şi a situaţiei din mediul rural, unde, după cum spuneam, sunt clase cu doar câţiva elevi, dar care trebuie să funcţioneze pentru că dreptul la educaţie trebuie asigurat. (…) Nu ştim încă numărul de posturi în care va trebui să ne încadrăm în anul şcolar 2015-2016, urmează să ne fie comunicat de minister”, a menţionat Keresztely Irma.

Şefa Inspectoratului a adăugat că în momentul de faţă, pe actuala structură şcolară, nu se mai pot face reduceri de personal, nici în ce priveşte personalul nedidactic, ajungându-se la “limita de funcţionare”. Singura soluţie, în opinia ei, ar fi restructurarea reţelei şcolare, respectiv comasarea unor şcoli din mediul urban unde funcţionează clase subefectiv, însă acest subiect este unul “foarte sensibil”, întrucât afectează locurile de muncă ale unor cadre didactice.

“Eu am spus în repetate rânduri că municipiile Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc au reţeaua şcolară supradimensionată, numărul unităţilor de învăţământ e prea mare. Reorganizarea reţelei şcolare intră în atribuţiile consiliilor locale. (…) Anul trecut la Sfântu Gheorghe s-a încercat acest lucru şi nu s-a reuşit. Este foarte greu, pentru că afectează posturi, persoane, interese personale”, a menţionat Keresztely Irma.

În opinia sa, dacă reţeaua şcolară nu va fi restructurată, unităţile de învăţământ nu se vor putea încadra în bugetele alocate în funcţie de numărul de elevi, iar dascălii riscă la un moment dat să nu-şi mai primească integral salariile. AGERPRES