Asociaţia Human Catalyst cere includerea Programului Şcoală după Şcoală în proiectul de buget pentru 2016

after school.jpgAsociaţia pentru Educaţie şi Justiţie Socială “Human Catalyst” a solicitat, într-o scrisoare deschisă ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu şi ministrului Finanţelor, Eugen Teodorovici, să respecte angajamentele asumate de Parlament şi Guvernul României în urmă cu patru ani care prevedeau bugetarea Programului Şcoală după Şcoală (SdS), astfel încât să fie accesibil celor peste 400.000 de elevi defavorizaţi.

În contextul elaborării proiectului de buget pentru anul 2016 până la 15 noiembrie, organizaţia semnatară solicită celor două ministere includerea în proiect a Programului Şcoală după Şcoală, precum şi modalitatea propusă de finanţare şi indicatorii de rezultat pentru program în conformitate cu modelul de anexă la bugetul ordonatorului de credite.

“Peste 400.000 de elevi din România trăiesc în sărăcie, cei mai mulţi dintre ei fiind din mediul rural. Toţi sunt expuşi riscului major de abandon şcolar: aproximativ 12.000 de elevi din învăţământul primar şi peste 28.000 de elevi din gimnaziu renunţă deja la şcoală în fiecare an. Cel puţin trei strategii guvernamentale prevăd Programul Şcoală după Şcoală ca soluţie compensatorie la nevoile elevilor din comunităţi dezavantajate. Strategia pentru reducerea părăsirii timpurii a şcolii arată că grupurile care sunt supuse celui mai mare risc de a părăsi timpuriu şcoala sunt: copii şi tineri cu vârste între 11-17 ani, copii şi tineri din familii cu statut socio-economic scăzut, copii şi tineri din zonele rurale, romi şi alte grupuri marginalizate”, se arată într-un comunicat de presă remis marţi.

În opinia asociaţiei, o modificare legislativă ar duce la perpetuarea şi adâncirea şi mai mare a “discrepanţelor” educaţionale şi sociale deja existente între rural – urban, între săraci şi bogaţi, beneficiarii principali ai aprobării Pl-x nr. 472/ 2015 fiind de fapt patronii din “industria after school”. “Semnalăm faptul că propunerea legislativă Pl-x nr. 472/2015 pentru modificarea articolului 58 alin. 4 din Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 (tichete individuale pentru SdS în valoare de 200/ lună) nu este o soluţie pentru copiii din medii dezavantajate, ci are efect doar asupra elevilor din familii care îşi permit să plătească servicii ‘after school’. Adresată acestei categorii de elevi, măsura nu ar avea impact în planul diminuării absenteismului şi abandonului şcolar, deoarece studiile ne arată clar că cei expuşi acestor riscuri sunt elevii cărora familiile nu şi-ar permite să le plătească ‘after school’, şi anume: copii şi tineri din familii cu statut socio-economic scăzut, copii şi tineri din zonele rurale, romi şi alte grupuri marginalizate”, susţin semnatarii scrisorii deschise. AGERPRES