Ministerul Educaţiei pune în dezbatere două proiecte privind asigurarea şi evaluarea calităţii

ministerul_educatiei.jpgMinisterul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice va pune în dezbatere publică, începând de sâmbătă până pe 9 noiembrie, două proiecte privind asigurarea şi evaluarea calităţii în învăţământul preuniversitar.

Este vorba despre un proiect de modificare şi completare a Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie şi un proiect de hotărâre de Guvern privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi de acreditare, a standardelor de referinţă (standarde de calitate) şi a indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.

“Prin noile standarde activitatea de evaluare instituţională va fi reorientată spre concentrarea activităţii şcolare pe promovarea bunăstării (ante)preşcolarului/elevului şi pe îmbunătăţirea continuă a rezultatelor învăţării. De asemenea, se pune un accent deosebit pe valorizarea resursei umane în educaţie şi pe promovarea răspunderii sociale şi a bunei guvernări. Alte două direcţii de acţiune sunt fundamentarea funcţionării şi dezvoltării instituţiei şcolare pe dovezi alături de consolidarea dialogului şi a colaborării între instituţia de învăţământ, părinţi, autoritate locală şi cu întreaga comunitate, în beneficiul (ante)preşcolarilor/elevilor”, se arată într-un comunicat de presă al MENCS remis vineri AGERPRES.

Noile standarde sunt centrate pe 10 aspecte “esenţiale”, evaluând modul în care instituţia de învăţământ asigură şi îmbunătăţeşte: comunicarea cu beneficiarii de educaţie, cu personalul instituţiei de învăţământ, cu instituţii şi persoane din comunitate şi din afara acesteia, rezultatele învăţării obţinute de (ante)preşcolari şi elevi, bunăstarea la nivelul (ante)preşcolarilor şi al elevilor, dar şi al personalului instituţiei de învăţământ, rezultatele învăţării şi bunăstarea (ante)preşcolarilor şi elevilor aparţinând categoriilor defavorizate pe criterii economice, educaţionale, culturale, etnice sau de orice altă natură, dar şi rezultatele învăţării şi bunăstarea (ante)preşcolarilor şi elevilor cu dizabilităţi/cu cerinţe educaţionale speciale, precizează MENCS.

Alte aspecte se referă la rezultatele învăţării şi bunăstarea (ante)preşcolarilor şi elevilor talentaţi şi/sau capabili de performanţe înalte, capacitatea managerială şi instituţională, capacitatea profesională a corpului profesoral, combaterea discriminării, asigurarea drepturilor minorităţilor şi interculturalitatea vieţii şcolare, dar şi dimensiunea europeană a educaţiei oferite.
Metodologia şi standardele propuse au fost elaborate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar. Standardele au trecut printr-o primă rundă de consultări publice, fiind şi pilotate în peste 680 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural şi mediul urban. “Varianta finală a proiectului integrează deopotrivă observaţiile rezultate în urma pilotării şi observaţiile membrilor Comisiei Consultative a ARACIP”, afirmă sursa citată.

Metodologia şi standardele propuse vor sta la baza procesului de acreditare şi evaluare periodică a unităţilor şcolare şi a programelor de studii oferite de către acestea, la nivelul învăţământului preuniversitar.

“Procesul în sine va fi iniţiat de Ministerul Educaţiei şi Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, începând cu anul universitar 2018 – 2019”, se mai afirmă în comunicat.

Propunerile, observaţiile şi sugestiile celor interesaţi pot fi trimise pe adresa dezbateripublice@edu.gov.ro. AGERPRES