Studiu Edugate: Performanta studentilor din anii I si II a scazut

In ultimii 4-5 ani s-a observat o scadere accelerata a performantelor studentilor din anii I si II, atat la nivelul cunostiintelor din liceu, cat si la nivelul capacitatii de a se mobiliza pentru invatatura, sustine o analiza a organizatiei Edugate.
Potrivit analizei, in ultimii ani, numarul celor care fac doua facultati sau mastere in acelasi timp a crescut din cauza ca multe facultati au “exigente din ce in ce mai reduse”. “Cei care fac doua facultati sunt viitorii absolventi cu cele mai multe diplome, dar si cu cea mai slaba pregatire”, sustine Edugate.

In ceea ce priveste organizatiile studentesti, acestea “simuleaza doar participarea la conducerea universitara, fiind insa “manipulate” de conducatorii reali, in timp ce conducatorii ei se multumesc cu avantajele repartizarii in camine, distribuirea biletelor de odihna mai ieftine etc”.

Analiza mai sustine ca din ce in ce mai multi studenti observa ca facultatile le ofera o instruire foarte indepartata de ceea ce urmeaza sa faca in profesie.
In opinia Edugate, sistemul universitar mostenit in 1989 era foarte selectiv, atat la admitere, cat si pe parcurs, producand astfel calitate, iar dupa 1989, capacitatea sistemului universitar s-a redus drastic.

Edugate acuza faptul ca nicio universitate si nici Ministerul Educatiei nu au urmarit sistematic soarta pe piata a produsului lor si nici ce se intampla in interior, in lumea studentilor, pentru a afla mai repede ce defecte are procesul de invatamant. “S-au comportat ca niste fabrici, respectiv o industrie, care produc fara sa le intereseze daca produsele lor sunt cerute de piata si care este calitatea acestora. Concursul intre universitati de a racola cat mai multi studenti a fost impins pana la absurd, dupa 2000, prin legea finantarii globale. Aceasta prevede finantarea universitatilor de stat doar pe baza numarului de studenti”, sustine
Edugate.