“Ne propunem plasarea in esalonul universitatilor de nivel national, prin cresterea calitatii activitatii didactice si de cercetare”

minzu-viorel.jpgDeclara Viorel Minzu, Rectorul Universitatii “Dunarea de Jos” din Galati, intr-un interviu in exclusivitate pentru Portalul www.edumanager.ro.
– Domnule Rector Viorel Minzu, Universitatea pe care o conduceti se afla in prag de alegeri pentru functia de rector. In mandatul pe care tocmai il incheiati, care sunt principalele proiecte realizate pentru imbunatatirea performantelor academice si economice ale Universitatii “Dunarea de Jos”?

– Tin sa precizez ca mandatul meu a fost unul scurt, intre 23 decembrie 2006 si martie 2008, dar intens, daca luam in consideratie provocarile la care universitatea noastra a trebuit sa faca fata.
In ceea ce priveste activitatea didactica si managementul acesteia, prima realizare importanta din domeniul didactic si de management al calitatii a fost infiintarea Comisiei de Calitate si a Serviciului de Calitate al Universitatii. Nu numai ca au fost infiintate, dar au devenit realmente functionale. Au fost elaborate regulamente, proceduri de functionare si s-a pornit la vasta actiune de evaluare a programelor de studii conform metodologiei ARACIS. Au fost acreditate si reevaluate cu succes peste 53 de programe de licenta si masterat. Documentele elaborate si procedurile derulate, desi perfectibile, au asigurat cadrul de management al calitatii in Universitatea “Dunarea de Jos” din Galati. Activitatea a cuprins mai multe aspecte specifice procesului didactic: coordonarea activitatii didactice, organizarea concursului de admitere dupa o metodologie noua, planuri de invatamant, programe analitice, formatii de studii, state de functiuni, concursuri didactice, formarea continua, invatamantul la distanta si cu frecventa redusa, etc.

Luand in consideratie rezultatele analizei activitatii de cercetare, ne-am situat pe parcursul ultimului mandat la nivelul universitatilor consacrate, care au o traditie universitara reala si care prezinta domenii recunoscute national (industrie alimentara, inginerie mecanica, constructii navale, stiinte, inginerie electrica, metalurgie, litere …), dar si domenii in curs de dezvoltare (economic, medical, istorie, filozofie, etc). In ceea ce priveste implicarea majoritatii cadrelor didactice in procesul de cercetare, s-a remarcat o evolutie pozitiva, atat in ceea ce priveste numarul contractelor si granturilor de cercetare castigate de cadrele didactice din universitatea noastra cat si in cresterea semnificativa a numarului de tineri care deruleaza propriul contract de cercetare, activitate derulata cu finantare din programe specific destinate acestora. Veniturile realizate din cercetare s-au triplat in 2007 fata de 2006, de la 3,3 milioane la 10 milioane lei.

In anul 2007, dotarile si investitiile s-au realizat tinand seama de strategia universitatii privind dezvoltarea bazei materiale destinate atat activitatii didactice cat si a celei de cercetare. Finantarea acestora s-a realizat atat din fonduri bugetare, din venituri proprii din taxe, cat si din contractele de cercetare si s-a ridicat la peste 30 milioane lei. Au fost reabilitate practic toate caminele din Complexul A.I. Cuza si s-a realizat partial reabilitarea si modernizarea majoritatii spatiilor de invatamant. De asemenea, au fost realizate peste 40 de noi laboratoare de licenta.

Reorganizarea activitatii doctorale a impus infiintarea scolilor doctorale la facultatile de Mecanica, Stiinta si Ingineria Alimentelor, Stiinta Calculatoarelor, Metalurgie si Stiinta Materialelor, Inginerie Electrica si Electronica, Istorie, Filosofie si Teologie, Stiinte, Inginerie din Braila. De asemenea, s-a realizat proiectul de regulament pentru activitatea doctorala in conformitate cu legislatia in vigoare ce urmeaza sa fie analizat si adoptat de Senat.

Imbunatatirea activitatii la nivelul serviciilor universitatii a impus restructurarea serviciului financiar contabil, infiintarea serviciului de achizitii, a compartimentului de comunicare si relatii publice, reorganizarea serviciului de audit si a compartimentului juridic, precum si achizitionarea softului de gestiune integrata a activitatii la nivelul Universitatii “ACADEMIS” (gestiune activitate didactica-evidenta venituri si cheltuieli pe facultati-gestiune resurse umane-managementul achizitiilor,…);

Programul international Eugene Ionesco al Agentiei Universitare a Francofoniei pentru gazduirea bursierilor post-doc din lumea francofona a fost initiat in Universitate Dunarea de Jos din Galati, prin acordarea a 12 locuri pentru stagii post-doctorale de maximum 9 luni. Au fost declarate admise 7 dosare de candidatura, pentru specialisti in domeniul chimiei, fizicii, ingineriei electrice, stiintelor umaniste din Coasta de Fildes (2), Mauritania (1), Camerun (1), Madagascar (1), Republica Moldova (2). Punerea in aplicare a programului s-a bucurat de un sprijin sustinut din partea cadrelor didactice care si-au dat acordul pentru efectuarea stagiilor de catre bursierii francofoni.

O realizare importanta a fost infiintarea si recunoasterea de catre Consilul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior a editurii universitatii noastre, Galati University Press, care functioneaza ca un compartment independent ce integreaza si o tipografie digitala. Editura publica, in principal, in format tiparit si electronic, contributiile stiintifice ale cadrelor didactice din Universitate si cele rezultate in urma manifestarilor stintifice organizate de Universitate.

– Care este planul de proiecte cu care v-ati prezentat in fata alegatorilor, castigand un nou mandat de rector?

– In conditiile unor modificari de esenta a cadrului general de desfasurare a activitatii universitare la noi in tara, realizate printr-un iminent proces de reforma a invatamantului superior (noua lege a invatamantului, noul nomenclator de specializari, modificarile legate de implementarea Conventiei de la Bologna, relansarea activitatii de cercetare universitara, procesul de evaluare si ierarhizare a specializarilor si universitatilor), universitatea noastra se afla in fata unor noi provocari care vor trebui analizate si apoi abordate cu realism, chibzuinta, responsabilitate, hotarare si multa munca.

Un obiectiv major este plasarea universitatii in retele de universitati nationale si mai ales internationale, in vederea realizarii de programe de studii comune sau in cadrul unor programe de cercetare. Rezultatele obtinute in domeniul cercetarii arata ca domeniile recunoscute national trebuie intarite continuu, pentru a asigura recunoasterea nationala a intregii institutii si pentru a ne permite ocuparea unui loc de frunte in ierarhizarea nationala a universitatilor. Ca institutie de invatamant ce functioneaza din 1948, universitatea noasta trebuie sa se mentina in esalonul universitatilor de frunte de la noi din tara.

In derularea activitatii didactice am propus colegilor modificari de esenta ce tin de schimbarea atitudinii fata de studenti, modernizarea metodelor de predare si mai ales de evaluare. Studentul trebuie sa devina ceea ce clamam mai demult ca este, adica un partener al cadrului didactic respectat si a carui parere conteaza. Iata cateva obiective strategice ale programului managerial propus colegilor:

– pregatirea universitatii pentru evaluarea institutionala ce va avea loc in cadrul procesului anuntat de ierarhizare a universitatilor. Obiectivul major este consolidarea statutului de universitate de traditie si plasarea in esalonul universitatilor de nivel national, prin cresterea calitatii activitatii didactice si de cercetare;

– transformarea universitatii noastre intr-o institutie atractiva pentru studenti, in care procesul de invatamant sa aiba o calitate crescuta si sa fie mai aplecat spre aspectele practice ale meseriei alese, conditiile materiale din camine si salile de curs si seminar sa fie la nivel european, iar coruptia sa fie eliminata. In general studentii trebuie sa fie stimulati sa aiba o atitudine mai responsabila, participativa si critic constructiva, ca partener esential in viata universitara;

– continuarea reorganizarii serviciilor functionale ale universitatii, astfel incat sa usureze activitatea cadrelor didactice, sa ofere solutii si nicidecum sa o descurajeze;

– stimularea tinerelor cadre didactice sa participe eficient la viata academica, cu incredere intr-un viitor mai bun si mai sigur;

– intarirea activitatii de cercetare prin: implicarea majoritatii cadrelor didactice in acest proces si orientarea cercetarii spre rezultate care sa confere vizibilitate;

– oferta educationala de calitate si flexibila care sa suscite interesul tinerilor.

– Ce strategie aveti pentru multiplicarea si diversificarea surselor de finantare ale Universitatii?

– Pe langa sursele de finantare traditionale, alocatia bugetara si invatamantul cu taxa, care trebuiesc conservate si chiar dezvoltate, strategia fundamentala este marirea ponderii finantarii prin activitatea de cercetare. Aceasta strategie are un efect de reactie pozitiva asupra dezvoltarii universitatii. Fondurile atrase prin activitatea de cercetare (granturi si contracte cu terti) rezolva in mare masura nevoile de dotare cu echipamente moderne utilizabile de masteranzi, doctoranzi si cadre didactice. Lucrarile de cercetare vor fi mai numeroase si calitativ superioare, astfel incat sa se mareasca vizibilitatea colectivelor de cercetare din diferite domenii ale universitatii noastre. Vizibilitatea crescuta va permite integrarea acestor colective in retele de cercetatori nationale si internationale si, deci, noi oprtunitati de proiecte si granturi. Pe de alta parte, cresterea vizibilitatii stiintifice a universitatii noastre va duce si la o buna plasare in ierarhia nationala.
O alta componenta a strategiei de finantare suplimentara este cea legata de parteneriate si contracte cu diferiti parteneri economici din zona, care rezolva si o problema de insertie mai activa a universitatii in mediul socio-economic. Acest aspect a fost, in general, in regres in ultimii ani, datorita fugii spre vizibilitatea stiintifica conferita de publicatii de anvergura. Sunt vizate nu numai activitati de cercetare ci si cele de proiectare sau servicii.

– Care sunt principiile de management dupa care va ghidati in activitatea dumneavoastra?

– Universitatea noastra, ca si multe altele din tara, necesita masuri hotarate de ajustare a parametrilor de functionare, cum ar fi: ajustari ale planurilor de invatamant, ale numarului de programe de studiu derulate, ale structurii pe grade didactice in catedre, modificarea raportul dintre normele vacante si cele de baza, diminuarea ponderii salariilor in totalul cheltuielilor etc. Toate aceste ajustari, uneori se pot dovedi dureroase sau primite cu reticenta. Ele insa trebuie sa respecte doua aspecte: coerenta si suportabilitatea. Coerenta inseamna ca toate trebuie sa actioneze in acelasi sens, nu contradictoriu, spre eficienta si calitate, iar suportabilitatea inseamna ca pot fi acceptate, ca si costuri, de marea masa a cadrelor didactice si a celorlalte categorii de salariati ai institutiei noastre.