Traian Basescu: “Victime ale falsului in diplome exista si in invatamantul de stat”

basescu_2008.jpgTraian Basescu: “Victime ale falsului in diplome exista si in invatamantul de stat”

Victime ale falsului in diplome, in doctorate, in masterate exista si in invatamantul de stat, nu doar in cel din sectorul privat, a declarat, marti, presedintele Traian Basescu, in cadrul dezbaterii publice organizate la Palatul Parlamentului asupra proiectelor care vizeaza legile Educatiei.

“Ca om care a citit toata expertiza comisiei prezidentiale, va pot spune ca victime ale falsului in diplome, in doctorate, in masterate sunt si cei de la stat, nu numai cei din sectorul privat. Iar Oradea, Targu Jiu, mai nou Alexandria, Universitatea de Medicina din Iasi sunt echivalentele lui ‘Spiru Haret’, oricat nu v-ar placea sa auziti acest lucru”, a afirmat presedintele Traian Basescu.

El a sustinut ca, astazi, clasa politica se afla in fata unei alegeri fundamentale, care va influenta dezvoltarea unei intregi generatii. In acest sens, Basescu si-a exprimat optiunea pentru “o schimbare majora” a sistemului educational.

“Scoala romaneasca nu isi mai poate permite sa fie codasa clasamentelor internationale si producator de someri pe banda rulanta si de diplome pe banda rulanta, aproape la fel de vizibil si in sistemul privat si in sistemul de stat. Ultimele abordari publice se indreptau catre un unic blam, directionat catre sistemul privat”, a afirmat presedintele Basescu. In acest sens, el a subliniat necesitatea unui nou proiect educativ, flexibilizarea curriculei in acord cu interesele comunitatii locale si a unui mai mare grad de libertate pedagogica pentru dascali.

Seful statului a amintit, totodata, cateva elemente ale Pactului pentru Educatie pe care le considera esentiale pentru reforma: finantarea de catre stat a Educatiei de calitate a tinerilor, depolitizarea si profesionalizarea managementului institutiilor de Educatie si Cercetare, educatia permanenta ca baza a sistemului de invatamant din Romania. Mecanismele de verificare a calitatii actului de invatamant, stoparea dezvoltarii nelimitate a fenomenului invatamantului la distanta si deschiderea sistemului universitar prin renuntarea la criteriul vechimii au fost alte puncte amintite de presedinte.

“Nu putem continua sa reproducem retete care si-au dovedit ineficienta. Este cazul structurii pur colegiale a conducerii universitatilor din Romania ale carei efecte le putem vedea astazi”, a subliniat el, mentionand ca dintre primele 500 de universitati din lume doar trei si-au pastrat conducerea colegiala. Basescu a apreciat ca, in majoritatea acestor puncte, solutiile elaborate de comisia de experti merg mai departe decat proiectul asumat de curand de Ministerul Educatiei.

“Desi nu exista niciun argument solid care sa arate ca dascalii sunt refractari la nou, mult invocatul conservatorism al sistemului face ca invatamantul romanesc sa fie reglementat de o lege peticita, care a suferit peste 50 de modificari, 20 dintre acestea adoptate numai in ultimii doi ani. Astfel, desi nu ducem lipsa nici de talente si nici de solutii, scoala romaneasca ramane ancorata in trecut, victima a lipsei de coerenta la nivelul general al organizarii sale”, a mai declarat presedintele.