Ecaterina Andronescu: “Şcoala profesională şi liceul tehnologic trebuie să beneficieze de contracte ferme cu angajatorii”

andronescu_2012.jpgMinistrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a afirmat, luni, la reuniunea de lucru a Comisiei de Dialog Social, care s-a desfăşurat la Prefectura Cluj, cu tema “Învăţământul tehnic şi profesional din România – prezent şi perspective”, că şcoala profesională şi liceul tehnologic trebuie să fie regândite şi să beneficieze de contracte ferme cu angajatorii, altfel şansa acestora este minimă.

Ecaterina Andronescu a evidenţiat că în prezent şcoala este la fel de polarizată cum este şi societatea românească, cu unităţi de învăţământ foarte bune, cu care se poate intra în orice competiţie, şi “unităţi departe de orice performanţă”.

“Dacă este să ne uităm la evaluarea de la clasa a VIII-a, este foarte uşor să constatăm că 56.000 de elevi nu au obţinut nici măcar nota cinci. Din totalul menţionat, 37.000 sunt din mediul rural. Deci iată o evaluare a şcolii gimnaziale, cu şcoli foarte bune şi cu şcoli din mediul rural şi din cartierele de margine de oraşe în care elevii nu iau nici măcar nota de trecere”, a spus ministrul Educaţiei, la reuniunea organizată la Cluj-Napoca din iniţiativa prefectului Gheorghe Vuşcan.

Şi în privinţa examenului de bacalaureat se constată aceeaşi polarizare: liceele teoretice au un procent de promovare de 85% şi 100% şi liceele tehnologice unde media de promovare este de doar 25%. Pe de altă parte, sunt şi grupuri şcolare tehnologice unde nu promovează niciun elev.

“Cred că în acest moment nu trebuie să mergem mai departe cu proiecte care au aceeaşi mod de aplicare. Trebuie gândite proiecte pentru şcolile performante şi să fim cu ochii pe elitele societăţii româneşti, care vor aduce performanţă, iar pe de altă parte să încercăm să asigurăm egalitatea de şanse şi de acces la educaţie, prin proiecte de creştere a calităţii procesului de învăţământ. Nu sunt vinovaţi copiii din mediul rural că s-au născut acolo şi că şansele lor spre o carieră profesională de top sunt din ce în ce mai reduse. În aceste luni, la minister construim proiecte paralele pentru şcolile din cele două extreme. Între aceste proiecte, unul deosebit de important este cel care regândeşte şcoala profesională şi liceul tehnologic, care trebuie să fie racordate la nevoile de pe piaţa muncii”, a subliniat Ecaterina Andronescu.

În opinia sa, şcoala profesională şi liceul tehnologic trebuie să asigure, pe fiecare nivel de studiu, aşteptările angajatorilor, pentru că în ultima vreme se vorbeşte din ce în ce mai mult că angajatorii nu găsesc pe piaţa muncii, pentru companiile lor, meseriaşii de care au nevoie. Ministrul Educaţiei a arătat că a constatat, în 2003, un mare deficit în şcolile profesionale. A încercat atunci să revigoreze acest segment de profesionalizare prin modificarea şcolii profesionale în Şcoala de Arte şi Meserii. “Dar în 2009, când am revenit la minister şi am dorit să aflu ce efect a avut Şcoala de Arte şi Meserii, am constatat că între 95 şi 97% dintre absolvenţi mergeau să finalizeze studiile liceale pe ruta progresivă. Şcoala nu se transformase în sensul în care piaţa muncii aşteptase de la ea, iar absolvenţii nu îşi găseau loc de muncă”, a arătat ministrul Ecaterina Andronescu.

Participanţii la reuniune – cadre didactice, reprezentanţi ai administraţiilor judeţene din Cluj, Satu-Mare şi Bihor, oameni de afaceri, politicieni, reprezentanţi ai confederaţiilor sindicale din învăţământ – au arătat, în luările lor de cuvânt, că pentru reorganizarea învăţământului este nevoie de dialog social, iar pentru un plan de şcolarizare este cu totul necesar un plan naţional de dezvoltarea economică şi de reindustrializare a României. Vorbitorii au evidenţiat că se impune o reducere a cifrei de şcolarizare din învăţământul superior, în beneficiul celui profesional şi tehnologic. AGERPRES