Elevii cer sancţiuni în lege privind colectarea fondului şcolii

elevi_liceu.jpgConsiliul Naţional al Elevilor (CNE) şi Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) solicită Parlamentului României şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice modificarea legislaţiei şi introducerea unor norme coercitive prin care să fie sancţionate solicitarea şi oferirea de sume de bani pentru fondul şcolii. Liderii celor două asociaţii ale elevilor susţin că practica de colectare a fondului şcolii poate fi oprită “doar prin introducerea unor prevederi, prin care să poată fi sancţionaţi drastic toţi cei care pretind sau oferă fondul şcolii”.

De asemenea, potrivit reprezentanţilor elevilor, concomitent cu introducerea sancţiunilor privind colectarea fondului şcolii, legislaţia în domeniu ar trebui să prevadă şi obligativitatea finanţării complementare a unităţilor de învăţământ de către administraţiile locale.

“Suntem de părere că art. 103 din Legea educaţiei trebuie modificat, în sensul în care finanţarea complementară să devină obligatorie, în prezent norma fiind permisivă, iar autorităţile locale luând decizia, de cele mai multe ori, să nu acorde aceste sume de bani”, au susţinut joi, într-un comunicat remis presei, preşedinţii CNE şi AEC.

Aceştia solicită, totodată, Ministerului Educaţiei, Asociaţiei Municipiilor din România (AMR), Asociaţiei Oraşelor din România (AOR), precum şi Asociaţiei Comunelor din România (ACR), “să facă presiuni pe lângă conducerea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea acordării unei finanţări complementare corespunzătoare unităţilor de învăţământ din raza acestora”.

Potrivit preşedintelui CNE, Horia-Şerban Omiţa, elevii care nu plătesc “cotizaţia voluntară” sunt sancţionaţi sub diverse forme. “Învăţământul este, conform legii, gratuit, însă cu toţii ştim foarte bine că asemeni multor altor prevederi ce au legătură cu educaţia, foarte puţine şcoli respectă acest lucru. Nu putem nega faptul că rădicina problemei este la unităţile administrativ-teritoriale care refuză să acorde finanţare complementară pentru a asigura buna funcţionare a şcolilor şi inerent nu admit faptul că educaţia ar trebui să fie o prioritate. Cercul vicios se continuă cu şcolile, cele care se eludează de orice răspundere, dispunând colectarea fondului şcolii prin ceea ce ei numesc cotizaţia (voluntară) la asociaţia de părinţi. Evident, în acest mod banii cheltuiţi nu vor respecta legea achiziţiilor publice, şcoala comandând bunuri prin asociaţie. Această cotizaţie voluntară naşte însă controverse, cei care refuză să o plătească cu toată presiunea de grup fiind sancţionaţi în diferite feluri”, a afirmat Horia-Şerban Oniţa.
Liderul AEC, Constantin-Alexandru Manda, susţine că statul va subfinanţa sistemul de învăţământ atât timp cât elevii şi părinţii “cotizează” cu fonduri suplimentare. “Statul va refuza să acorde o finanţare corespunzătoare sistemului de învăţământ, atâta timp cât va ştii că elevii şi părinţii sunt dispuşi să cotizeze cu fonduri suplimentare, pentru a beneficia de condiţii decente, imperioase pentru derularea unui proces educaţional de calitate. Atât elevii, cât şi părinţii acestora îşi doresc condiţii optime de învăţare. Dar, soluţia nu este să cotizăm cu bani către unităţile de învăţământ. Întreaga comunitate şcolară trebuie să facă presiuni pe lângă autorităţile locale pentru acordarea unei finanţări complementare corespunzătoare”, a declarat preşedintele AEC. AGERPRES