Ecaterina Andronescu: “Prin amendarea OUG 4/2016 s-a întărit exigența în acordarea și retragerea titlului de doctor”

andronescu_ecaterina.jpgPreședintele Comisiei de învățământ a Senatului, Ecaterina Andronescu, este de părere că universitățile trebuie să își regândească structurile, pentru o creștere a responsabilității lor în acordarea doctoratelor, în acord cu amendamentele aduse de membrii comisiei în raportul favorabil dat OUG 4/2016 și dezbătut marți în plenul Camerei superioare a Parlamentului. Senatul va da marțea viitoare vot final, în calitate de Cameră decizională, la OUG 4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Ea a explicat că, prin adoptarea unor amendamente, membrii Comisiei de învățământ au introdus filtre suplimentare până la validarea titlului și diplomei de doctor și că exigența în acordarea și retragerea acestor titluri s-a întărit. “Teza de doctor, după ce parcurge etapele prevăzute de lege (analizată de conducătorul de doctorat și de Comisia de evaluare care întocmește fiecare câte un raport), ajunge la o comisie a Senatului universitar, care înseamnă un filtru suplimentar și care analizează respectarea procedurilor privind calitatea și etica profesională. Apoi primește votul Senatului și se acordă titlul de doctor. Au fost introduse filtre suplimentare și în cazul în care apar sesizări pentru derapajele de la buna conduită în cercetare sau în activitatea de realizare a tezei de doctorat, în sensul că s-au dat atribuții complementare Comisiei de etică a universității, care face cercetare prealabilă, propune o decizie Ministerului Educației, iar ministerul, pe baza unui raport suplimentar pe care îl face Consiliul Național de Atestare, ia decizia și propune sancțiunile”, a explicat marți Ecaterina Andronescu, după dezbaterea ordonanței în plenul Senatului.

Ea a precizat că s-au reintrodus sancțiunile prevăzute în ordonanță, dar eliminate de Camera Deputaților, în cazul abaterilor personalului din învățământul superior. “Nicăieri în lume nu există un consiliu deasupra universității. Diploma este un document care atestă competențele pe care universitatea le-a construit prin programul de învățământ respectiv. Prin urmare, responsabilitatea obținerii unei diplome este a universității”, a mai spus Andronescu.

“În acest moment au dreptul să organizeze școli doctorale, deci programe de studii doctorale, universitățile care se constituie în instituții organizatoare de doctorat și Academia Română. Nu toate universitățile au dreptul să organizeze studii doctorale. Prin modificările propuse, cele care au dreptul deja dobândit să organizeze școli doctorale vor merge mai departe și vor fi supuse evaluărilor periodice de către ARACIS, iar cele care doresc pot obține această calitate de organizator a școlii de doctorat doar în măsura în care parcurg procedurile de acreditare. Eu cred că s-a întărit exigența în ceea ce privește acordarea titlului și retragerea acestor titluri”, a adăugat Andronescu.

Fostul ministru al Educației a menționat că, potrivit amendamentelor aduse, exigența crește atât la nivelul universității, cât și la nivel național prin Consiliul Național de Atestare, care este o instanță de recurs pentru acele situații ce nu se rezolvă corespunzător la nivelul fiecărei universități. Ea susține că amendamentele propuse plenului de comisia pe care o conduce sunt menite “să protejeze acest al treilea ciclu de studii de învățământ superior de derapajele care au adus în presă atât de multe dezbateri, din păcate nefericite, pentru sistemul de învățământ, cât și pentru societate în general”.
Un amendament al comisiei elimină articolul nou introdus în lege de ordonanță potrivit căruia “certificatele și diplomele de licență, de master și/ sau de doctor încetează să mai producă efecte juridice din momentul comunicării dispoziției de retragere a acestora”. “În vederea profesionalizării activităților privind organizarea studiilor universitare de doctorat și pentru a asigura schimbul de bune practici, instituțiile organizatoare de studii universitare pot înființa un Colegiu Național al Instituțiilor Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (CNIOSUD). IOSUD sunt evaluate instituțional în vederea acreditării în ceea ce privește infrastructura laboratoarelor, echipa de cercetare și performanțele conducătorilor de doctorat. Evaluarea IOSUD se face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul European pentru Asigurarea Calității Învățământul Superior, denumit EQAR”, se arată într-un alt amendament al comisiei.

Potrivit raportului propus de Comisia de învățământ plenului Senatului, metodologia de evaluare în vederea acreditării, care cuprinde și standardele de performanță, se stabilește de către Consiliul ARACIS cu avizul Consiliului Național al Rectorilor și se aprobă prin ordin de ministru. O altă propunere stipulează că prin hotărâre a Senatului universitar al IOSUD sau a Prezidiului Academiei Române se acordă calitatea de conducător de doctorat.

Totodată, comisia a introdus un amendament prin care “titularul unui titlu științific de doctor poate solicita, după caz, Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice ori IOSUD care i-a acordat titlul de doctor renunțarea la titlul în cauză”. “Sesizările cu privire la nerespectarea standardelor de etică profesională pentru titlul de doctor/ atestatul de conducător de doctorat, acordate prin ordin al ministrului educației, sunt transmise comisiei de etică a IOSUD, care efectuează o cercetare prealabilă și propune, după caz, aplicarea sancțiunii privind retragerea titlului de doctor/ atestatului de abilitate”, prevede raportul. AGERPRES